,,De stijging van de gasprijs zorgt voor veel onrust onder onze cliënten", zegt Cieka Galenkamp, coördinator van de Voedselbank in Amersfoort.
,,De stijging van de gasprijs zorgt voor veel onrust onder onze cliënten", zegt Cieka Galenkamp, coördinator van de Voedselbank in Amersfoort. Koos van Noppen

Cliënten Voedselbank vrezen hogere gasprijzen

30 oktober 2021 om 08:30 Maatschappelijk

AMERSFOORT ,,Het is hier nu vijftien graden, ik zit met mijn jas aan en een muts op”, zegt Lisa (31), aan de telefoon. ,,Ik schaam me ervoor dat ik zo zijn zuinig moet doen met mijn gasverbruik, maar ik heb geen keus. Ik weet anders niet hoe ik het moet betalen. En als ik flink zou stoken, dan kiep ik de euro’s bij wijze van spreken het raam uit, want mijn huis is slecht geïsoleerd.” 

Cieka Galenkamp, coördinator van de Voedselbank in Amersfoort, herkent het probleem. ,,De stijging van de gasprijs zorgt voor veel onrust onder onze cliënten. Iedereen vreest de afrekening. In sommige gevallen kan deze nog maanden op zich laten wachten. Het naijl-effect is groot.”

Lisa moet al zeven jaar de touwtjes aan elkaar zien te knopen. Ze volgde een opleiding voor muziektherapeut, die ze op een haar na afrondde. ,,Pas vrij recent is vastgesteld dat ik een variant van autisme heb. Daardoor begrijp ik achteraf waardoor ik in de afstudeerfase strandde. Via therapie leer ik dat nu accepteren.” Momenteel leeft ze van de bijstand. Ze heeft een arbeidsverleden van allerlei kortlopende baantjes, tijdelijke of nul-uren-contracten. Financieel heeft ze het nooit breed gehad. ,,Ik heb geen tv, geen dure abonnementen, geen telefoon met de laatste snufjes. Drie keer per dag check ik mijn bankrekening, omdat ik beslist niet voor verrassingen wil komen te staan.”


Ze woont in een slecht geïsoleerde huurwoning van de Alliantie. Renovatie wordt keer op keer uitgesteld. ,,Ze houden ons een worst voor, maar er gebeurt niets. Er zit niets anders op dan hopen op een niet al te strenge winter. Het enige positieve is dat je creatief wordt in het zoeken naar mogelijkheden”, zegt Lisa, om niet in mineur te eindigen.

Het artikel gaat verder onder de foto. 


Lisa moet al zeven jaar de touwtjes aan elkaar zien te knopen. (Foto: Koos van Noppen) 

,,Ik vermijd zoveel mogelijk dat vriendinnen bij mij thuiskomen. Als er al eens iemand komt logeren en die lekker lang gaat douchen, krijg ik al de zenuwen. Want een naheffing kan ik niet hebben.”

MAANDLASTEN De schrik zit er goed in, vertelt een 64-jarige vrouw een paar straten verderop in Kruiskamp. Ze wil niet met haar naam in de krant. Haar man is afgekeurd, het gezin leeft deels van een uitkering; er zijn nog twee thuiswonende kinderen. Juist omdat één van hen een baan heeft, verviel een paar jaar geleden de huurtoeslag. De vrouw kent alle bedragen van de maandelijkse lasten uit haar hoofd. Van de 1268 euro die ze in de maand ontvangen blijft weinig over voor dagelijks eten. De Voedselbank springt bij. Een mogelijk duurdere gasrekening dreigt de vrouw klem te zetten. Ze betaalt nu al iets meer dan 200 euro per maand. ,,Ik ben heel erg bang dat ik die hogere kosten niet kan betalen. De kamer van mijn zoon is nauwelijks goed op temperatuur te houden, vanwege de slechte isolatie. Wat moeten we doen? We kunnen toch niet de hele dag onder de dekens blijven liggen?” Het gaat om flats met zowel koop- als huurwoningen. De renovatie kan alleen plaatsvinden in samenwerking met de vereniging van eigenaren. Als die onvoldoende geld beschikbaar heeft voor nieuwe kozijnen, etc. wordt de aanpak steeds uitgesteld. 

Soms denk ik: je betaalt nauwelijks meer dan vastrecht. Durf je niet meer onder de douche?

EIGEN SCHULD Galenkamp ziet cliënten die ernstig bezuinigen op gasverbruik. ,,Soms zelfs zo dat ik denk: je betaalt nauwelijks meer dan vastrecht. Durf je niet meer onder de douche?” Aan de andere kant zijn er ook cliënten met torenhoge gasrekeningen, terwijl ze in goed-geïsoleerde huizen wonen. ,,Je kunt dan zeggen: eigen schuld, dikke bult. Maar wat moet je dan? Voorwaardelijke hulp bieden, zo van: je moet minder stoken. Ze kunnen een euro maar één keer uitgeven. Als er geen eten is, dan helpen we.” 

Intussen probeert Galenkamp de energiekosten van cliënten naar beneden te krijgen. ,,In de gesprekken met de vrijwilligers gaan we in op de nota van de energie. We hopen dat bewustwording besparingen gaat opleveren. Ook attenderen we op het project van Amersfoort Duurzaam onder andere door een energiebox van de gemeente te adviseren. Daarin zitten allerlei kleine hulpmiddelen, zoals radiatorfolie of een douchewekker.”

WERKENDE ARMEN Behalve cliënten met ‘energiearmoede’ ziet de Voedselbank ook steeds vaker ‘werkende armen’ aankloppen. Het percentage klanten dat inkomen heeft uit werken groeide in korte tijd van vijf naar vijftien procent, dat betekent zo’n vijftig tot zestig mensen. ,,Soms kunnen mensen zelfs met een combinatie van baantjes niet eens hun vaste lasten betalen. Er zijn ook banen die bijna per definitie geen fulltime salaris opleveren; postbode, kapper, chauffeur, schoonmaker. Een aparte categorie zijn de mensen die vanuit een bijstandssituatie aan de slag gaan en dan geconfronteerd worden met terugvorderingen door de Belastingdienst”, aldus Galenkamp.

Iedereen die geldzorgen heeft adviseren we om langs te komen

BUITEN BEELD ,,Regelmatig merken we dat het vooroordeel heerst dat iemand met een baan geen kans maakt op hulp van de Voedselbank. De is onjuist. Het zou jammer zijn als potentiële klanten daardoor buiten beeld blijven. Iedereen die geldzorgen heeft adviseren we om langs te komen. Het is mooi als mensen inzage geven in hun financiën zodat we kunnen zien of er naast de levensmiddelenpakketten ook nog andere hulp te verkrijgen is. Ook als er nog niet meteen duidelijkheid is over de financiën kan de hulp al wel worden opgestart. We verstrekken ruimhartig verwijsbonnen naar Kleding- en Speelgoedbank. Voor de verjaardagen van kinderen kunnen boxen van Stichting Jarige Job worden aangevraagd.”

TEGEMOETKOMING Terug naar de gasrekening: Het kabinet heeft vierhonderd euro per huishouden toegezegd. Galenkamp: ,,Het moet nog blijken hoe dat uitgewerkt wordt. We vinden het vreemd dat er geen onderscheid wordt gemaakt. Ook welgestelden in riante woningen krijgen de tegemoetkoming. De argwaan onder cliënten is groot. Om de onrust te dempen, geef ik hen in elk geval de verzekering dat we hen linksom of rechtsom bijstaan, als het echt uit de klauwen loopt.”   

door Koos van Noppen

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie