Reizigers prezen de lijn om de prachtige route dwars door de natuur met vele hotels en cafés onderweg.
Reizigers prezen de lijn om de prachtige route dwars door de natuur met vele hotels en cafés onderweg. Archief Eemland
In beeld

Amersfoort Toen en Nu: Tramlijn naar Zeist

Historie

AMERSFOORT Hoe veranderde onze stad de afgelopen jaren? Sloop en nieuwbouw gaat nooit ongemerkt voorbij, maar het beeld van toen verdwijnt toch snel van ieders netvlies en uit het geheugen. In samenwerking met Amersfoort Toen en Nu kijkt de redactie wekelijks even over de schouder.

Drie weken geleden was in deze rubriek de paardentram te zien die van 1901 tot 1917 door de stad reed, maar Amersfoort had vroeger nóg een tramlijn: de lijn van Amersfoort naar Zeist. De tramlijn was een verlenging van de reeds bestaande lijn Arnhem-Zeist en het tramstation in Amersfoort werd op 25 juli 1914 geopend. De tramlijn werd geëxploiteerd door de Ooster Stoomtram Maatschappij (OSM) en bleek een succes te zijn. Reizigers prezen de lijn om de prachtige route dwars door de natuur met vele hotels en cafés onderweg. Oorspronkelijk reed de OSM met benzine-elektrische trams die nogal moeite hadden met de steile Daam Fockemalaan en regelmatig oververhitten. In 1924 werd de lijn geëlektrificeerd wat dit probleem verhielp en in 1927 werd de lijn overgenomen door de Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij. In de jaren 30 werden in grote steden tramlijnen in korte tijd vervangen doorbuslijnen, de laatste tram naar van Amersfoort naar Zeist reed op 2 mei 1949 tot spijt van de reizigers.


In de jaren 30 werden in grote steden tramlijnen in korte tijd vervangen doorbuslijnen. (Foto: David de Vries)

Meer oude foto’s zijn te vinden op het Instagramaccount Amersfoorttoenennu. 

advertentie
advertentie