De tramlijn liep van het nieuwe Stationsplein tot het einde van de Kamp.
De tramlijn liep van het nieuwe Stationsplein tot het einde van de Kamp. Archief Eemland
In beeld

Amersfoort Toen en Nu: De paardentram

Historie

AMERSFOORT Hoe veranderde onze stad de afgelopen jaren? Sloop en nieuwbouw gaat nooit ongemerkt voorbij, maar het beeld van toen verdwijnt toch snel van ieders netvlies en uit het geheugen. In samenwerking met Amersfoort Toen en Nu kijkt de redactie wekelijks even over de schouder.

Ruim zestien jaar heeft in Amersfoort een paardentram gereden tussen het station en de Kamp. De plek van het nieuwe station was bij de bouw begin 1900 omstreden omdat het gebouw relatief ver van de binnenstad kwam te liggen. Om deze afstand voor forenzen en toeristen te beperken werd op 31 juli 1901, nog vóór de opening van het station, de paardentramlijn geopend door de Amersfoortsche Trammaatschappij. De tramlijn liep van het nieuwe Stationsplein tot het einde van de Kamp, de remise en woning van stalbaas J.L. van Kasbergen waren te vinden aan de Utrechtseweg 9. De tramlijn bracht echter nooit het succes waarop gehoopt werd en op 13 januari 1917 werd de laatste rit gereden. Een bijnaam die destijds werd gegeven was ‘lijn 101’,wat stond voor 1 man voorop, 0 passagiers en 1 man achterop. Na 1917 werd de rails uit de wegen gehaald en verkocht als oud ijzer. De trams werden vervangen door bussen en taxi’s.


Na 1917 werd de rails uit de wegen gehaald en verkocht als oud ijzer. (Foto: David de Vries.)

Meer oude foto’s zijn te vinden op het Instagramaccount Amersfoorttoenennu. 

advertentie