Afbeelding
Foto Pexels

Hoe ga je als ondernemer productiever met je tijd om?

9 februari 2024 om 14:54 Partnercontent

Veel ondernemers lopen ertegenaan, zeker bij de groei van een bedrijf: je komt tijd te kort. Je hebt zoveel te doen en bij te houden, dat je soms niet meer weer waar je het vandaan moet halen. Gelukkig kun je verschillende stappen zetten om productiever met je beschikbare tijd om te gaan. Lees verder voor tips!

Vervoer

Grote kans dat je vaak onderweg bent, naar je klanten, leveranciers of anderen in je netwerk toe. Optimaliseer je vervoer. Reis je nu bijvoorbeeld met ov? Dan kun je toch beter overstappen op de auto, omdat je hiermee veel tijd bespaart. Een auto aanschaffen is uiteraard een grote investering. Zakelijk lease auto biedt een uitkomst, aangezien je hier enkel te maken hebt met een vast maandelijks bedrag. Je geniet ook direct van verschillende tijdbesparende services, zoals inbegrepen onderhoud en reparaties. Hier hoef je je zelf dus ook niet langer mee bezig te houden. Ook bij operational lease occasion kies je voor dat stuk gemak. De auto is direct beschikbaar, dus je hoeft niet lang te wachten totdat je erin weg kunt rijden.

Timemanagement

Ontwikkel je skills in timemanagement. Hier heb je als ondernemer namelijk absoluut baat bij. Het gaat bij lang niet elke ondernemer vanzelf om efficiënt met tijd om te gaan. Maar dit kun je wel goed trainen! Timemanagement draait om het proces van het plannen, organiseren en beheren van de beschikbare tijd om taken efficiënt uit te voeren. Het doel van timemanagement is om je productiviteit (sterk) te verbeteren. Werk met een planning, stel realistische en meetbare doelen, maak tijdinschattingen: dit zijn verschillende tools om in te zetten. Je kunt een training of cursus timemanagement volgen, om dit meer in je systeem te krijgen. Na afloop lukt het je beter om prioriteiten te stellen of knopen door te hakken. Daar win je uiteraard weer tijd mee! Maar je kunt ook jezelf aanleren om hiermee aan de slag te gaan. Maak bijvoorbeeld standaard een gedetailleerde planning voor je dag, week of maand. Nog belangrijker: houd je hieraan. Dat is immers de kunst. Organiseer taken in tijdslots en houd rekening met deadlines en andere urgente taken. Zo zie je deze niet langer over het hoofd.

Gebruik tools

Als ondernemer zijn er tientallen – misschien wel honderden – tools die je kunt inzetten om je werk te versnellen en automatiseren. Ga hier vooral naar op zoek. Maak gebruik van productiviteitstools en technologische hulpmiddelen zoals projectmanagementsoftware, taakbeheer-apps en communicatieplatforms. Deze kunnen helpen bij het organiseren van werkzaamheden, of bij efficiënt communiceren. Natuurlijk is er eerst wat tijd nodig om te leren werken met dergelijke systemen, maar dit is al gauw de investering waard. Op de lange termijn bespaar je immers vooral tijd, als je handige werkwijzen inzet.

Team uitbreiden

Tot slot: als het je echt niet meer lukt om alles in je eentje op te pakken, is het interessant om te kijken naar een teamuitbreiding. Dit kan ook als zzp’er, als je je bedrijf omzet naar bijvoorbeeld een BV. Het kan zo zijn dat je dit bij de start van je bedrijf helemaal niet voor ogen had. Maar als de zaken zo goed lopen, is het eigenlijk zonde om het niet toch te proberen. Je winst kan zo immers alleen maar groeien! Ga goed na welke vorm van ondersteuning er nodig is in je bedrijf. Wil je samenwerken met iemand die ongeveer dezelfde taken uitvoert als jij, of zet je juist in op iemand met andere expertises? Van klantenservice tot administratie: er is genoeg om aan te denken. En vergeet natuurlijk niet om je groeisucces te vieren!

Je hebt er veel baat bij om als ondernemer productiever met je tijd om te gaan. Kijk wat je zelf kunt doen, maar bedenk ook vooral hoe je bedrijf als geheel groeit. Het telt allemaal mee!

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie