Voor de expositie maakte Elise onder meer wandsculptuur 'Onthechting'.
Voor de expositie maakte Elise onder meer wandsculptuur 'Onthechting'. Peter Putters / Nozem Fotografie

Equilibrium in het Mondriaanhuis; Elise van der Linden toont wandsculpturen

Kunst

AMERSFOORT Het Mondriaanhuis is vanaf aanstaande zaterdag weer open. Met onder meer tentoonstelling ‘Equilibrium’. Daarin laten Elise van der Linden en Henriëtte van ‘t Hoog zich inspireren door Mondriaans zoektocht naar evenwicht.

Beide kunstenaars onderzochten het thema op geheel eigen wijze en maakten speciaal voor de tentoonstelling nieuw werk. Elise van der Linden uit Deventer vertelt over haar band met Mondriaan en kunstwerken in ‘Equilibrium’. ,,Ik vind vooral de periode waarin hij overging naar abstractie spannend. Het loskomen van een natuurgetrouwe weergave, zoals je die ziet in de serie schilderijen van een boom, en zijn pogen de ritmiek van de takken in lijnen en vlakken te vangen, de steeds verdergaande abstrahering. Ik ervaar die periode in zijn werk als een proces van bewustwording. Ritme, beweging en transformatie: dat zijn elementen die ik herken, een zoeken naar de essentie. Door mij te verdiepen in zijn werk word ik mij er sterker van bewust dat kunst ook gaat over weglaten. Dat maakt bepaalde dingen beter zichtbaar, de dingen waarvoor je kiest. Anders dan Mondriaan denk ik dat de mens de maakbaarheid van de wereld maar gedeeltelijk onder controle kan hebben en daar voortdurend strijd voor levert.’’

SCHEVE LIJNEN ,,Specifiek voor de tentoonstelling heb ik een groot horizontaal werk gemaakt dat de tegenstelling tussen het geometrische en het organische als uitgangspunt heeft: menselijke orde versus andere natuurkrachten, bijvoorbeeld iets dat gegroeid is of vormen die ontstaan door andere (destructieve) natuurkrachten en zich soms aan ons kunnen openbaren als chaos. Het is een vervolg op eerdere ruimtelijke werken, zoals ‘Constellatie’ (2015). In dit werk ging het mij om het zoeken naar de orde in iets dat organisch is, in het organisch gevormde is geen lijn horizontaal of verticaal. Ik vind het spannend als vormen neigen naar chaos; daar horen scheve lijnen bij. Mijn uitgangspunt in dit werk was het menselijk lichaam, de torso, maar niet letterlijk, het ging mij veel meer om waar openingen zitten, wat hard is, wat zacht, wat dieper, als een spel met vlakken, met schaduw en licht. Ik heb de binnenruimte van het lichaam architectonisch benaderd: een mens die als kamers te betreden is.’’

Dwalen is voor mij iets als bewegen zonder plan of doel, met alle zintuigen open

SPOOKDORPEN ,,Ik gebruik vaak architectuur en architecturale vormen, omdat die overal om ons heen zijn in de bewoonde wereld. De gebouwen in een stad zijn ruimten waarbinnen zich iets kan afspelen. Je kan erin dwalen, ontdekken, er zijn muren, doorgangen. Dwalen is voor mij iets als bewegen zonder plan of doel, met alle zintuigen open. Telkens openbaren zich dan plekken met andere atmosferen. Ik associeer gebouwen ook met de ruimten in mijn eigen geest. Ook spookdorpen ervaar ik als mentale en fysieke ruimten, er is daar een sfeer die mij inspireert.’’

door Ine Dammers

Een uitgebreide versie van dit interview met Elise van der Linden is te lezen op www.mondriaanhuis.nl. ‘Equilibrium’ is te zien van 5 juni t/m 18 juli in het Mondriaanhuis.

advertentie