Massaontslag dreigt Bestax-chauffeurs

21 september 2011 om 00:00 Voorpagina

,,Ons personeel wordt als grofvuil aan de kant gezet, terwijl het juist beschermd is door de CAO. Daarin staat namelijk een regeling dat 75 procent van het personeel moet worden overgenomen als het vervoerscontract wordt overgenomen”, stelt algemeen directeur Edwin Besseling van vervoersbedrijf Besseling. ,,Dat ons personeel teleurgesteld en boos is, is helemaal terecht.”

AMERSFOORT - Honderdzes taxichauffeurs van het Amersfoortse vervoersbedrijf Bestax staan zoals het er nu uitziet per 1 januari volgend jaar op straat. Het taxivervoer in de regio Eemland en Heuvelrug wordt nu nog verzorgd door Regiotaxi De Vallei en Novio Net. Novio Net (overgenomen door Connexxion) besteedt een deel van de ritten uit aan onder meer Bestax. Nadat Regiotaxi De Vallei onlangs de nieuwe gunning heeft binnengesleept, is er een nieuwe situatie ontstaan waarvan de Amersfoortse taxichauffeurs de dupe dreigen te worden.

door André van der Velde

Besseling is sinds 1996 betrokken bij het aanbieden van de Regiotaxi, een vorm van openbaar vervoer die onder anderen senioren en minder validen in staat stelt om van deur tot deur te reizen. De afgelopen vijf jaar is Bestax onderafnemer van Regio Vallei/Novio Net (Connexxion).

Een van de chauffeurs van Bestax, Dave Veenendaal, heeft inmiddels een actiegroep opgericht om gezamenlijk op te komen voor de belangen van de Bestax-chauffeurs. ,,De intentie van een CAO is toch om de belangen van de werknemers te beschermen? In deze situatie probeert Regiotaxi De Vallei misbruik te maken van een hiaat in de CAO door te stellen er nu geen nieuwe vervoerder is en dat daarom de CAO-regeling niet van toepassing is. Wij vinden dat die situatie wel is veranderd omdat Regiotaxi De Vallei geen combinatie meer vormt met Connexxion.”

In een gesprek met de vakbond FNV heeft Regiotaxi De Vallei volgens Veenendaal begin september laten weten de honderdzes medewerkers een jaarcontract aan te willen bieden. De gedupeerde chauffeur noemt dat voorstel een sigaar uit eigen doos. ,,Dat zou betekenen dat alle chauffeurs hun vaste contract kwijtraken en dat zo allerlei zekerheden op het spel worden gezet. En dat terwijl deze mensen de afgelopen vijf jaar keihard hebben gewerkt om de Regiotaxi tot een succes te maken.”

Chauffeurs van Bestax en gebruikers van regiotaxi Eemland Heuvelrug overhandigen woensdagmiddag Bij de Provincie Utrecht een petitie voor het behoud van hun banen aan Gedeputeerde Van Lunteren (Verkeer en Vervoer). ,,De provincie moet als opdrachtgever erop toezien dat alle betrokken partijen de CAO correct naleven”, stelt Veenendaal.

,,In een week tijd hebben we meer dan vijfhonderd handtekeningen opgehaald. Daaronder natuurlijk de handtekeningen van de 106 chauffeurs en het ondersteunend personeel, maar de klanten hebben ook massaal gereageerd.“

Directeur Martijn Kersing van Regiotaxi De Vallei verbaast zich over de ontstane onrust. ,,De indruk die is gewekt dat honderd man op straat komt te staan, is niet waar. Wij hebben juist heel hard goed personeel nodig en we willen dat die chauffeurs bij ons solliciteren." Met de kritiek dat hij CAO-afspraken niet nakomt door de chauffeurs een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden, is hij het niet eens. ,,Die regeling is niet van toepassing. Dat hebben we gecontroleerd bij het Sociaal Fonds Taxi en die heeft ons in het gelijk gesteld."

Kersing erkent dat het voor het personeel vervelend klinkt dat ze 'slechts' een contract voor onbepaalde tijd krijgen. ,,Maar het is nadrukkelijk onze intentie na een jaar de goed functionerende chauffeurs een vast contract aan te bieden. Alleen op deze manier kunnen we wel eventuele chauffeurs die niet goed functioneren kwijtraken."

De vrees dat chauffeurs er qua loon op achteruit gaan, wil Kersing ook wegnemen,,,Wij betalen conform de CAO. Als iemand tien jaar ervaring heeft en allerlei opleidingen heeft gevolgd, wordt daarnaar betaald. Absoluut."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie