Edward Stots en zijn dochter Jennifer speuren altijd naar bijzondere brillen voor hun klanten.
Edward Stots en zijn dochter Jennifer speuren altijd naar bijzondere brillen voor hun klanten. Rinus van Denderen

Brillen waar je blij van wordt

28 februari 2024 om 13:20 Winkels

AMERSFOORT Mooie Kijkers brillen & lenzen heeft regelmatig nieuwe collecties in de vitrines. Qua ontwerp variëren die brillen van ingetogen tot excentriek. En juist dat maakt de optiekzaak aan de Leusderweg 222A zo bijzonder.

Brillenmode is voortdurend in beweging. Net als in de modewereld komen er steeds weer nieuwe collecties uit. Die worden gepresenteerd op de belangrijkste brillenbeurzen in Milaan en Parijs. Naast de bekende merken tonen daar ook jonge brildesigners en innoverende start-ups hun monturen. Edward Stots en zijn dochter Jennifer, de eigenaren van Mooie Kijkers, ontdekken hier elk half jaar weer nieuwe bijzondere brillen die het aanbod in hun winkel zo buitengewoon maken. Zo waren ze begin februari in Milaan, volgens Edward het mekka van de brilleninkoop. ,,Daar kom ik al dertig jaar. We gaan daar heen voor onze inkoop, maar ook om inspiratie op te doen. En Italië is het brillenland bij uitstek. Een bril is daar echt een modeaccessoire en Italianen bezitten vaak meerdere brillen en zonnebrillen.”

KLEUR BEKENNEN

Edward en Jennifer speuren altijd naar bijzondere brillen waar ze hun klanten blij mee kunnen maken. Hun brillencollectie richt zich voor een groot deel op liefhebbers die zoeken naar iets speciaals dat bij hen past. Vaak klanten met een zeer persoonlijke stijl of met een voorliefde voor bepaalde merken of designers. 

Het moet liever niet te saai zijn

Maar is het niet lastig om tussen al die nieuwe merken en opkomende ontwerpers elke keer weer de pareltjes op te vissen? Volgens Edward niet, al signaleerden Jennifer en hij in Milaan veel nieuwe trends. ,,Zo worden monturen weer ietsje kleiner en ovaler en wordt er meer kleur bekend. Dat mogen ook felle kleuren zijn die de aandacht trekken. Het moet liever niet te saai zijn.”

EIGEN VISIE

Maar brillentrends volgen vinden Edward en Jennifer eigenlijk minder belangrijk. Zij richten zich meer op avant-gardistische brillen. ‘Niet voor iedereen’ is het motto van hun winkel daarom ook, want ze kunnen niet van elk gezicht een blij gezicht maken, geeft Jennifer aan. ,,Onze smaak en selectie aan brillen spreekt de een wel en de ander niet aan. Er zijn klanten die hier elk half jaar een nieuwe zonnebril kopen, terwijl anderen vele jaren met dezelfde bril doen. Het hangt er ook vanaf of je heel erg gevoelig bent voor trends of je juist daarvan wilt onderscheiden. En daar adviseren wij natuurlijk ook graag bij, want je kunt een bepaalde zeer opvallende bril heel mooi vinden, maar past die ook bij jou?” 


Van boven naar onder brillen van Emmanuelle Kahnh, Jacques Marie Mage en John Dalia. - Rinus van Denderen

Edward en Jennifer Stots willen zich met hun selectie brillen onderscheiden door ook merken in te kopen die je in Nederland maar bij een beperkt aantal opticiens aantreft. ,,We bepalen met onze selectie monturen onze eigen visie op de brillenmode”, zegt Edward. ,,We halen overal onze ideeën vandaan en mixen die tot een collectie brillen die je bij Mooie Kijkers kunt kopen. Naast nieuwe en avant-gardistische merken zitten daar ook merken bij die we al jarenlang verkopen, zoals Oliver Peoples.”

NIET VOOR DE MASSA

Kuboraum is een van de nieuwe avant-garde merken bij Mooie KIjkers. Het werd door enkele in Berlijn wonende Italiaanse kunstenaars opgezet, vertelt Jennifer. ,,Hun zonnebrillen zijn niet voor de massa. Wat zij bedenken is prachtig, maar soms ook wat over de top.” Emmanuelle Kahnh, bekend van de oversize brillendesigns, en John Dalia, dat onder andere gouden monturen aanbiedt, zijn ook merken waar klanten speciaal voor komen. Net als Jacques Marie Mage. ,,Klanten bellen zelfs om bepaalde nieuwe modellen van Jacques Marie Mage meteen te bestellen”, zegt Jennifer. ,,Die zijn soms binnen een week verkocht. Een merk als L.A. Eyeworks maakt brillen met vrolijke kleuren en ontwerpen. Er wordt ook veel gezocht naar Cartier en designermerken als Celine, zonnebrillen van Serengeti en sportbrillen van Evil Eye.” 

BRILLENFANS

Dat er onder de klanten van Mooie Kijkers een aantal echte brillenfans zit, is goed te merken, zegt Edward. ,,Daar houden we ook rekening mee bij onze inkoop. En met onze glazen van Zeiss kunnen we alles op maat, sterkte en kleur maken. Wil iemand een Cartier bril met half gekleurd glas en initialen daarop, dan kan dat. Een ander wil juist een bril van hoorn waar hij tien jaar mee vooruit kan. Dat is het verschil tussen persoonlijke uitstraling en ingetogen luxe. Maar door die diverse stijlen ontdekken nog steeds mensen onze winkel en dat blijft toch een van de leukste dingen van ons vak.”

Dit artikel wordt u aangeboden door
Mooie Kijkers. www.mooiekijkers.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie