Afbeelding
Afbeelding van Andrew via Pixabay

Dit is hoe jij het perfecte relatiegeschenk kiest

6 december 2022 om 07:15 Partnercontent

Veel bedrijven vinden het leuk om een cadeautje te schenken aan hun klanten. Hoe organisaties dit doen is hun eigen keuze. Er zijn immers zo veel opties als het aankomt op relatiegeschenken. De keuze ligt niet enkel bij het geschenk zelf, maar ook bij het doel wat je voor ogen hebt. Als je dit artikel hebt aangeklikt, vraag je je waarschijnlijk af welke relatiegeschenken het best bij jouw bedrijf passen. Het kan inderdaad moeilijk zijn om te bepalen waar je in gaat investeren. In dit artikel proberen we jou een beetje op weg te helpen bij het kiezen van de juiste relatiegeschenken.

Bepaal je doelgroep

Wanneer je gaat investeren in een relatiegeschenk, wil je natuurlijk dat het goed aanslaat. Juist daarom is het belangrijk dat je eerst nagaat voor wie jij relatiegeschenken inkoopt. Als je een cadeau koopt dat haaks op de interesses van de doelgroep staat, loop je het risico dat mensen het relatiegeschenk niet in ontvangst nemen zoals jij had gehoopt. Daarom moet je eerst goed voor ogen hebben wie je doelgroep is. Misschien heb jij al een goed idee bij jouw klantenbestand, maar het kan ook zo zijn dat je geen idee hebt hoe jouw klantenbestand eruitziet. Gelukkig zijn er verschillende manieren om te onderzoeken wie jouw doelgroep is. Als je het zelf gaat onderzoeken is het belangrijk dat je werkt met een SMART doelstelling: je moet met jezelf afspreken wat je precies gaat onderzoeken. Daarnaast kun je zowel interne als externe klantinformatie gaan onderzoeken. Vind je dit allemaal te ingewikkeld? Dan kun je er ook altijd voor kiezen om een expert te raadplegen.

Ontdek wat je doelgroep zou willen hebben

Stel je voor dat jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit mannen van middelbare leeftijd, dan zijn bedrukte kinderrugzakken misschien geen ideaal cadeau. Nu je weet hoe jouw doelgroep eruit ziet, weet je met welke relatiegeschenken je hen blij kunt maken. Daarnaast moet je onthouden dat relatiegeschenken ook perfect als promotiemateriaal kunnen dienen. Je kunt bijvoorbeeld een relatiegeschenk weggegeven aan iedereen die voor een bepaald bedrag geld uitgeeft in jouw shop. Dit kan mensen over de streep trekken om het product tóch bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent. Als je dan iets kan weggegeven waarvan je weet dat zij het willen hebben, is de kans van slagen een stuk groter.

Kies de relevante relatiegeschenken

We hebben het er eerder al over gehad: je wil jouw klanten graag blij maken met een relatiegeschenk. Als je een cadeau kiest dat bijvoorbeeld niet helemaal op de doelgroep aansluiten, loop je het risico dat mensen er niet zo blij mee zijn als gewenst. Toch is er nog iets anders wat niet zo heel moeilijk mis kan gaan: handige en seizoensgebonden cadeautjes. Kies in de herfst bijvoorbeeld voor een bedrukte paraplu van Maxilia. De kans dat het dan ook echt wordt gebruikt is erg groot. Een paraplu komt met het Nederlandse klimaat bijna altijd van pas, vooral in de herfst. Andere voorbeelden zijn kleine sinterklaascadeautjes, een kerstpakket of zelfs een Black-Friday korting.

Geniet van de voordelen

Nu je een perfect relatiegeschenk hebt gekozen, kun je gaan genieten van de voordelen en die zijn er zeker! Relatiegeschenken zorgen ervoor dat meer mensen jouw bedrijfsnaam en/of logo zien. Zo genereer je dus meer naamsbekendheid en maak je de potentiële klanten al een beetje warm. Het meest voor de hand liggende voordeel is natuurlijk dat je op deze manier werkt aan een band met je klanten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie