Afbeelding
Relatiegeschenken

5 redenen om nu een relatiegeschenk te geven

11 maart 2021 om 11:57 Partnercontent

Relatiegeschenken ouderwets? Nee hoor. Het feit dat we ze minder ontvangen betekent vooral dat onze focus geswitcht is: we zijn allemaal veel meer online - en daar worden meer kortingscodes dan echte cadeaus uitgedeeld.

Maar terwijl iedereen zo out of the box zit te denken op het internet, komen ze als het ware weer allemaal in dezelfde box terecht. Wil je daarom opvallen, je klantrelaties warm houden en je zakenpartners verrassen? Geef dan weer eens een relatiegeschenk. Hier zijn een aantal redenen om relatiegeschenken (weer) op te nemen in je marketingmix!

1. Relaties warm houden

Het kan zo simpel zijn als een aansteker bedrukken en deze in een handig presentje op te sturen. Onderzoek toont aan dat maar liefst 60 procent van de zakencontacten na een jaar nog weten van wie ze een cadeautje hebben gekregen. 

2. Kleine cadeaus, grote effects

Sta je op het punt om nieuwe pennen te bestellen, laat ze dan meteen even bedrukken met je logo en geef je klanten er ook een paar. Pennen wisselen volgens onderzoek gemiddeld wel zeven keer van eigenaar (tot zover “even een pen lenen”) en worden dus door heel wat mensen in een organisatie gezien. Een goede manier om stiekem top of mind te blijven.

3. Customer Lifetime Value

Het is beduidend goedkoper om bestaande klanten opnieuw te laten bestellen dan om je marketingbudget in te zetten om nieuwe klanten aan te trekken. Je kunt daarvoor kortingscodes en loyaliteitsprogramma’s opzetten, of je pakt het creatiever aan met een fysiek relatiegeschenk.

4. Offline opvallen in een online wereld

Wie aan de slag gaat met marketing, zet in op SEO, SEA, social media, e-mailcampagnes, contentmarketing – de hele mikmak. Nog maar zelden investeert een bedrijf in offline marketing, zoals folders, posters - of relatiegeschenken. Toegegeven, je bereikt er minder mensen mee. Maar je kunt er juist een stuk creatiever mee worden wanneer je vastloopt in je online marketing. 

Dus in plaats van volgende maand al je klanten weer een automatische nieuwsbrief te sturen over het reilen en zeilen binnen jullie organisatie: waarom breng je de boodschap niet over met een fysiek cadeau? Dan blijft het nieuws vast en zeker veel beter hangen. 

5. Relatiegeschenken zijn relatief goedkoop

Toegegeven, je kunt niet direct een nieuwe aankoop verwachten nadat je een cadeau de deur uit doet. Maar relatiegeschenken zijn er voor de bedrijven die meedoen voor de lange termijn. Die echte klantrelaties willen opbouwen. Die niet na de eerste aankoop weer terugrennen naar de leads en prospects bovenaan de funnel, maar zich ook nog bekommeren om de bestaande klanten. 

En dat hoeft niet veel te kosten, want een relatiegeschenk hoef je niet elke week te sturen. Bedrukte producten blijven vaak wel maanden in gebruik op kantoor. Dat terwijl een social media post vrij duur kan zijn per view of click, en dan ook maar een paar seconden blijft hangen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie