Afbeelding
Foto door Artem Podrez via Pexels

Professionaliteit uitstralen dankzij bedrijfskleding

22 november 2022 om 13:03 Partnercontent

Bij elk zichzelf serieus nemend bedrijf zie je dat de medewerkers de werkzaamheden verrichten in bedrijfskleding. Een representatieve en goed zittende outfit waar duidelijk herkenbaar het bedrijfslogo op gedrukt is. In het dagelijkse leven kom je dit bijvoorbeeld tegen tijdens het boodschappen doen in de supermarkt. Stel je kunt een product niet vinden en je besluit het te vragen aan de winkelmedewerker. Natuurlijk valt hij of zij direct op aan de bedrijfskleding. De kleur van de huisstijl van de supermarkt is direct herkenbaar en de naam van het bedrijf staat achter op de rug van de medewerker.

Herkenbare werkkleding

Zelfs in verschillende restaurants, waarvan je verwacht dat elke ober er hetzelfde bijloopt, is er een onderscheid te maken. En dat moet ook wel. Als tijdens een warme zomerdag de horecabedrijven in de winkelstraat allemaal buiten serveren, wil je als gast graag zien bij welk restaurant de ober werkt. Het personeel is te herkennen aan een logo of bedrijfsnaam op de kleding.

En wat te denken van het belang van herkenbare bedrijfskleding in het geval van hulpverleners en opsporingsambtenaren zoals beveiligers, ambulancepersoneel en politiemedewerkers. De beveiliger is dan te herkennen aan vrij universele kleding met een bedrijfslogo. Overheidspersoneel zoals politie en marechaussee is zelfs van grote afstand duidelijk herkenbaar.

En natuurlijk bouwvakkers, schilders, loodgieters en elektriciens. Allen afhankelijk van de juiste kleding. Werkkleding van kwaliteit dat speciaal gemaakt is om te dragen tijdens zware werkomstandigheden.

Gemak dient de mens

De belangrijkste reden van goede bedrijfskleding is natuurlijk dat het de drager dient. Dat wil zeggen dat de bouwvakker zijn gereedschap tijdens de klus gemakkelijk kan ophangen of wegstoppen aan handige lussen of in diepe zakken. De agent die in zijn kleding zijn wapens binnen handbereik heeft maar tegelijkertijd ook wendbaar moet zijn. De elektromonteur die, om ontladingen van statische elektriciteit te elimineren, ESD-veilige schoenen draagt die hem prima passen. Goed zittende bedrijfskleding werkt stimulerend voor de werknemer om productiever te zijn. De eerdergenoemde bouwvakker die dankzij z’n kleding gemakkelijk bij zijn gereedschap kan en daardoor prettig doorwerkt. Werkt hij in casual kleding dat niet voor z’n werk bedoeld is, dan zal dat zijn werkritme niet ten goede komen. Deze vakman werkt regelmatig in verschillende houdingen. Werkkleding met speciale kniestukken beschermen z’n knieën volledig. Zijn hamer stopt hij eenvoudig weg in de speciaal daarvoor gemaakte ruime zakken. Ideaal!

Bedrijfskleding als reclamemiddel

Vrijwel net zo belangrijk als goed zittende werkkleding, is het feit dat er met bedrijfskleding gratis reclame wordt gemaakt door de gebruiker ervan. Als bedrijf heb je een bepaald budget voor reclame-uitingen en marketingactiviteiten. Het hangt van de grootte van je onderneming af, maar dit kan serieus in de papieren lopen. Adverteren in de lokale krant kan al prijzig zijn, laat staan het proberen op te vallen in een regionale krant of op de radio. Ook online adverteren met je bedrijf neemt een hap uit je begroting.

Maar sta eens stil bij de positieve impact die jouw bedrijfskleding heeft. Elke keer wanneer je medewerkers aan het werk zijn bij je klant – in bedrijfskleding – worden (zaken)relaties van je klant herinnerd aan jouw bedrijf, jouw logo en zien zij direct het resultaat van je werkzaamheden. Zeker bij je medewerkers in de buitendienst. De mannen en vrouwen die een systeemplafond bouwen bij het warenhuis waar ook jouw potentiële klanten winkelen, pikken bewust of onbewust de naam van jouw bedrijf op.

Zichtbaarheid en herkenbaarheid

Bedrijfskleding verhoogt dus de zichtbaarheid van je onderneming bij je doelgroep, zonder dat je er ook maar iets extra’s voor hoeft te doen. Als bedrijf ben je herkenbaar, zeker wanneer je er voor zorgt dat je huisstijl terugkomt in de kleding van je medewerkers. Heeft je bedrijf een bepaalde kleur die het in het logo draagt? Laat deze kleur dan ook terugkomen in je bedrijfskleding. Op een gegeven moment zullen mensen je merk onthouden en als eerste aan je bedrijf denken wanneer ze een product of dienst willen afnemen die ook door jouw onderneming geleverd wordt. Merkuitstraling dus.

Topkwaliteit werkkleding

Natuurlijk is het belangrijk dat de bedrijfskleding van goede kwaliteit is. Of het nu gaat om een overall die door een hoefsmid gedragen wordt of een schildersbroek met bijbehorende jas, de kwaliteit moet top zijn. Hier kijkt een potentiële klant ook naar, bewust of onbewust. Lopen de werklui er relatief netjes bij, dan zal dat bedrijf ook wel kwaliteit leveren, is de gedachte.

Precies die kwaliteit werkkleding wordt al jaren geleverd aan bedrijven die zeer representatief en veilig opereren in de sector waarin zij actief zijn. Uw bedrijf. Kleding die intensief gebruikt wordt en er ook op gemaakt is. Ook uw logo, dat met uiterste precisie in de eigen borduur- en bedrukkingsstudio is gemaakt, blijft prima zitten. In weer en wind en onder wat voor dagelijkse bedrijfsomstandigheden dan ook. Bedrijfskleding laten bedrukken wordt precies naar wens gedaan, in uw huisstijl.

Visitekaartje

Bedrijfskleding bepaalt mede het imago van je bedrijf. De kernwaarden van je onderneming komen in de kleding terug. Je doelgroep, die zich herkent in deze kernwaarden, zal geïnteresseerd raken in je onderneming. Het gedrag van je medewerkers is hierin de tweede factor. Maar daar is bedrijfskleding ook bepalend in. Het personeel voelt de eenheid onder elkaar omdat zij allemaal dezelfde kleding dragen en hebben daardoor het gevoel ‘ergens bij te horen’. Samenwerking levert plezier in het werk op. Bedrijfskleding zorgt er ook voor dat het personeel zich netjes gedraagt, want ze weten dat ze het visitekaartje van jouw organisatie zijn.

Al met al uitstekende redenen om bedrijfskleding voor je onderneming aan te schaffen en voor je te laten werken: veiligheid, saamhorigheid/teamgevoel, een prima reclamemiddel en de professionele uitstraling. Investeren in fatsoenlijke werkkleding betaalt zich snel weer terug.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie