Afbeelding
Foto: Pixabay

Start een webshop naast je winkel

Partnercontent

De afgelopen jaren hebben geleerd dat je als winkelier soms voor vervelende verrassingen kan komen te staan. Wat als je namelijk alleen een fysieke winkel had en ineens moet sluiten door coronamaatregelen? Het online verkopen van producten is de afgelopen jaren daarom enorm gestegen. Bijvoorbeeld via e-mail. Een eigen webshop starten naast de fysieke winkel kan overigens veel uitkomst bieden. Ook nu nog. Het maken van een webshop online is niet zo moeilijk als het misschien klinkt, als je de juiste software maar gebruikt. Start ook een webshop met deze tips.

Domeinnaam kiezen

Als je al een fysieke winkel hebt, dan is het kiezen van een domeinnaam voor een website met webshop niet zo lastig; je gebruikt natuurlijk gewoon de naam van je winkel. Dat is de naam waar je immers al om bekend staat. Check wel online of die naam niet al in gebruik is door iemand anders. Zo ja, dan kun je met een simpele toevoeging, bijvoorbeeld ‘-amersfoort’ of een andere extensie (zoals .nl, .com of .eu) een verschil maken. Leg de domeinnaam meteen vast bij een goede hostingsite waar je ook je webshop gaat onderhouden. Dat scheelt namelijk in het uitzoeken van hoe je een website ‘live’ zet voor potentiële klanten.

Webshop bouwen

Een webshop bouwen klinkt heel moeilijk, maar hoeft het niet te zijn. Er zijn verschillende zogeheten ‘open source’ software programma’s waarmee je online met gemak vorm geeft aan je webshop. Een van de bekendste is WordPress. Hier kun je met gemak, zonder enige kennis van internetprogrammeertaal, een website met webshop maken. Heb je geen ervaring met dit programma dan is een WordPress handleiding wel erg fijn om te hebben. In een dergelijke handleiding wordt van alles uitgelegd op een heel laagdrempelige manier, zodat je alles uit je webshop kunt halen. Een WordPress webshop is overigens heel gebruiksvriendelijk voor je bezoekers. Er is een veilige betaalomgeving en navigeren door de site is heel eenvoudig. En hoe makkelijker dat is, hoe eenvoudiger een bestelling geplaatst kan worden.

Hou het overzichtelijk

Wanneer je een webshop bezoekt, wil je meteen zien wat er te koop is. Stel je verkoopt dierenvoeding voor verschillende (huis)dieren en een potentiële klant komt op je webshop uit op zoek naar een bepaald merk vogelvoeding. Dan wil je dat diegene meteen de subcategorie ‘vogelvoer’ op de homepage vindt. Door je webshop overzichtelijk in te delen, geef je de online shopper een fijne winkelervaring. De volgende keer zal diegene dan ook zeker een bestelling willen plaatsen, mits de service goed is natuurlijk.

Voorwaarden en regels online verkopen

Tijdens het vormgeven van je webshop is het goed om te bedenken wat je je potentiële klanten voor een webwinkel wil bieden. Hierbij komen de regels voor verkopen op internet van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zeer van pas. In deze checklist staan namelijk allemaal zaken waar je je als winkelier aan moet houden om succesvol te kunnen ondernemen op internet. Loop de vragen na en ontdek op die manier wat de verbeterpunten zijn van je webshop. Of vraag aan iemand anders om je webshop kritisch na te lopen op gebruiksvriendelijkheid en dergelijke. Hoe beter je webshop namelijk voldoet aan deze regels, des te meer klandizie zal je trekken en behouden.

Webshop & fysieke winkel

Hou er wel rekening mee dat als je webshop gaat lopen er net zoveel tijd in gaat zitten als in het runnen van je fysieke winkel. Je moet immers de bestellingen bijhouden, maar ook de voorraden en de bestellingen versturen. Als je webshop veel klandizie trekt, overweeg dan om daar iemand voor in te huren om de bestellingen te verzorgen. Plaats gerust op je website dat de verzending van de bestellingen tot drie werkdagen in beslag kan nemen. Zo geef je jezelf meer rust, weet je klant waar hij of zij aan toe is en kom je met gemak je belofte na. Je kan overigens nog overwegen om voor je webshop andere voorraden aan te houden dan voor je winkel. Vooral als je bijvoorbeeld meerdere winkels hebt, is het verstandig om je webshop als een apart filiaal te behandelen. Zo weet je zeker dat je voldoende voorraad hebt om aan de vraag te voldoen.

Loyaliteitsprogramma

Succes met het opstarten en bouwen van je webshop naast een fysieke winkel en natuurlijk met het vergroten van je klantenkring. Wil je je klanten helemaal aan je binden? Denk dan eens na over een loyaliteitsprogramma voor zowel in de winkel als de webshop. Zo weet je zeker dat je klanten terugkomen.

advertentie