Leerkrachten in de onderbouw ervaren het handhaven van de anderhalve meter regels wel als lastig.
Leerkrachten in de onderbouw ervaren het handhaven van de anderhalve meter regels wel als lastig. Ruth Kemp

De Auris Prof. Groenschool heeft het speciaal onderwijs weer op de rit

23 mei 2020 om 12:30 Corona Coronavirus

AMERSFOORT De Auris Prof. Groenschool is een school voor speciaal onderwijs en verzorgt onderwijs aan kinderen met een taal-ontwikkelingsstoornis (TOS). Het begrijpen en verwerken van informatie, het adequaat communiceren met de ander zijn ogenschijnlijk vanzelfsprekende zaken, maar krijgen op deze school juist veel aandacht. Dat betekent dat het onderwijs sterk visueel is ingericht.

Peter Bruinsma

Bij het onderwijs op de Auris Prof. Groenschool zijn veel mensen betrokken. Naast de leerkrachten zijn het de logopedisten, assistenten, leerkrachtondersteuners, intern begeleiders, pedagogen, teamleiders en onderwijs- ondersteunend personeel die op enige wijze werken aan de groei en ontwikkeling van de leerlingen. Wanneer dit onderwijs stil komt te liggen dan zijn de gevolgen verstrekkend. Al heel snel werd er door het personeel naar wegen gezocht om thuisonderwijs gestalte te geven. Boeken en schriften werden opgestuurd en lessen werden digitaal aangeboden. Ouders hebben een topprestatie geleverd door zo snel inzicht te krijgen in de leerstof. Er waren ook ouders die wat meer moeite hadden met thuis onderwijs door tijdgebrek of een anderstalige achtergrond. Teamleider Maurice van Dijk: ,,We hebben tien kinderen aan een laptop geholpen die daar thuis niet over beschikten." Zelf werkte van Dijk vanuit zijn huis in Rotterdam. ,,Ik heb het hele dagen achter een beeldscherm werken als heel vermoeiend ervaren. Ik miste echt het menselijke, live contact. In de school functioneer je dan toch makkelijker.”

Ik heb het hele dagen achter een beeldscherm werken als heel vermoeiend ervaren

CORONAPROOF In de meivakantie werd de school corona-proof ingericht. Gymleerkracht Renso Pronk en concierge Arjan Morren bestelden het nodige materiaal en met linten en stickers werd de anderhalve meter route in het pand aangegeven. Leerkrachten creëerden in hun klas veilige anderhalve meter zones. Voor de leerlingen was er veel aandacht voor het benoemen van gevoelens, de groepsvorming en het terugblikken op dat wat er beleefd was. Om drukte op het schoolplein te voorkomen, werden de pauzes anders ingedeeld en ook de routes naar de klassen werden aangepast. Aan het einde van de eerste dag waren de reacties overwegend positief. 

Juf Marcella van groep 4a zag dat het enthousiasme bij de kinderen groot was. ,,Mijn programma voor die dag was nog niet helemaal gelukt. Ze moesten wel weer wennen aan elkaar en aan de schoolsituatie. Maar het verliep allemaal prima." Logopedist Marije werkte al met de doorzichtige schermen in de behandelkamer. ,,Daardoor kan ik individuele kinderen wel helpen en met hen werken zoals ze dat gewend waren. Uiteraard gelden ook bij mij de regels van het regelmatig handen wassen. Contactschriftjes voor ouders geef ik tijdelijk niet mee. Dat contact verloopt nu digitaal.”

Meester Kees staat in groep 6a en is blij dat er weer menselijk contact mogelijk is. ,,Bij het digitaal lesgeven via het scherm mis ik toch een dimensie. Ik heb nu het gevoel dat de klas weer van mij is nu ik ze allemaal persoonlijk zie. In de coronatijd leek het allemaal wat onpersoonlijker en had ik er minder vat op. Ik merk ook dat kinderen enigszins veranderd zijn. Voor de coronacrisis waren de regels in de klas duidelijk en nu moet ik toch weer de puntjes op de i zetten.”

Voor de coronacrisis waren de regels in de klas duidelijk en nu moet ik toch weer de puntjes op de i zetten

ONDERBOUW Leerkrachten in de onderbouw ervaren het handhaven van de anderhalve meter wel als lastig. ,,We proberen toch de zelfstandigheid te prikkelen door ze dingen te laten doen die ze met enige oefening zelf kunnen," zegt juf Anika. Collega Astrid ervaarde de eerste dagen als spannend, maar positief. Ook zij ziet dat het handhaven van de anderhalve meter afstand niet te doen is. In de middenbouw vanaf groep 3 ligt dat weer wat anders. Ook daar waren de ervaringen positief. 

Het stroomlijnen van het bus- en taxivervoer bleek een hele toer. ,,Dat komt omdat de taxibranche zelf protocollen heeft waarbij ze kinderen niet op het plein mogen ophalen zoals we gewend waren. Wij moeten als school de kinderen per taxi of bus klaar zetten. De eerste dag was dat nog erg moeilijk, want wij beschikken vanwege de privacywet als school niet over de namenlijsten waarover taxi’s en busjes beschikken", legt meester Renso uit. ,,Inmiddels loopt het gesmeerd."

NIEUWE ERVARING Teamleider Myra Zweekhorst kijkt tevreden terug op de eerste week. ,,Van tevoren hebben we als schoolleiding aangegeven dat het opnieuw starten na zeven weken thuis voor alle betrokkenen een nieuwe ervaring is, waarbij je ongetwijfeld nog problemen zult ervaren. Eerlijk gezegd viel het allemaal erg mee. Iedereen is erg betrokken, dat maakt dat je de anderhalve meter beperking ook makkelijker accepteert en er samen het beste van maakt. Gewoon omdat je als leerkracht weer zin hebt om met de leerlingen te werken. Het management heeft zich begripvol naar het team opgesteld en hen de mogelijkheid gegeven om niet te werken indien dit om gezondheidsredenen niet verantwoord was. En dan zie je toch dat het gevoel om weer op school te zijn prettiger voelt dan thuisblijven." 

De komende weken zullen de leerkrachten veel leerstof herhalen en gaandeweg de leerstofroute uitzetten tot aan de zomervakantie zodat de kinderen volgend schooljaar in hun nieuwe groep kunnen starten.

Jolanda Woltjer
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie