Brillen van Mykita (boven) en Jacques Marie Mage uit de collectie van Mooie Kijkers.
Brillen van Mykita (boven) en Jacques Marie Mage uit de collectie van Mooie Kijkers. Rinus van Denderen
Ondernemer in beeld

Geweldig zien en er geweldig uitzien bij Mooie Kijkers

25 januari 2023 om 16:50 Lifestyle

AMERSFOORT Op 25 oktober bestaat  Mooie Kijkers brillen & lenzen precies twintig jaar. In 2003 begon Edward Stots de optiek aan de Leusderweg 222A die hij tegenwoordig samen met zijn dochter Jennifer runt. Maar er is in die twee decennia nog veel meer veranderd.

Edward Stots koos indertijd bewust voor een onderscheidend aanbod van brillen, zegt hij in de stijlvol ingerichte optiek. ,,Want Mooie Kijkers is niet voor iedereen. Wie bij ons komt, laat zich niet leiden door modetrends, want style is never out of fashion! Dat past heel erg bij ons. Laat je niks voorschrijven door modetrends, maar draag wat jij prettig vindt. Wij willen mensen helpen geweldig te zien en er geweldig uit te zien. Dat is geen kunstje maar iets wat ik van kinds af aan mee heb gekregen. En met al die opgedane kennis kopen we ook onze brillen in.” 

INNOVATIEVE ONTWERPEN Naast brillen verkoopt Mooie Kijkers ook contactlenzen, die veel klanten combineren met een bril, en zonnebrillen. Vaak kiezen klanten bij zonnebrillen voor de bekende, gangbare merken. Maar bij gewone, optische brillen ligt dat toch anders, vindt Edward. ,,De mooiste brillen komen daar juist van merken die de meeste mensen niet kennen. Daar zitten designers achter die geavanceerde, inventief geconstrueerde brillen ontwerpen. Of ze werken met innovatieve materialen of samenstellingen daarvan.”  

Dat gaat veel verder dat een montuur met een bekende modenaam aan de zijkant. En juist die innovatieve brillenontwerpers zorgen voor veel vernieuwing in de brillenmarkt. Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, nieuwe merken te ontdekken en collecties in te kopen, bezoeken Edward en Jennifer dan ook elk jaar de Mido Eyewear Show in Milaan, de grootste internationale beurs in hun vakgebied. ,,Daar heb ik altijd weer zin in”, zegt Edward enthousiast. ,,Brillen en ontwerpers vind ik een heel verhaal op zich. Dat is voor mij niet hetzelfde als al die licentiemonturen van modemerken. Die hebben toch veel minder een eigen signatuur of designconcept dan merken als Mykita, Jacques Marie Mage, Akoni, Dita of Suzy Glam.” 

HANDGEMAAKT Mykita ontwerpt en produceert alles in hun eigen Berlijnse Mykita Haus, tot en met de doosjes waar de brillen in worden verpakt, geeft Edward als voorbeeld. ,,Hun brillen hebben geen schroefjes. Voor het bewegen van de pootjes vonden zij een eigen oplossing via een gepatenteerd scharniertje van titanium of carbon. Hun brillen worden allemaal met de hand gemaakt. De naam komt van een kinderdagverblijf waar ze tegenover zaten toen ze pas begonnen. Zij vonden dat ze, net als de kinderen daar, hun speelse nieuwsgierigheid moesten blijven koesteren bij het ontwikkelen van hun ontwerpen.” 

Naar dit soort merken zijn Edward en Jennifer altijd op zoek. De afgelopen jaren voegden ze steeds weer nieuwe merken toe aan hun aanbod, geeft Jennifer aan. ,,Mensen willen niet alleen iets moois, maar ook de zekerheid dat ze daar jarenlang plezier van hebben. Dan wil je ook wel weten waar en hoe dat gemaakt is en dat er ook goede glazen van Zeiss in komen. Na verloop van tijd ben je de prijs vergeten maar het plezier van het dragen ervaar je nog elke dag. En met bepaalde tijdloze monturen kun je heel lang doen. Je vervangt dan nog eerder de glazen dan het montuur.”


Jennifer en Edward Stots voor hun optiek Mooie Kijkers - Rinus van Denderen

BEPERKTE OPLAGES Hun klanten zijn echte liefhebbers die soms van ver buiten Amersfoort komen, merkt Edward. ,,Ze komen dan voor modellen die alleen bij ons te krijgen zijn. Zo zijn er van Jacques Marie Mage in Nederland maar twaalf verkooppunten. Jacques Marie Mage maakt gelimiteerde series brillen, waarvan er wereldwijd maar een beperkt aantal verkocht worden. Dat zijn prachtige brillen die in Japan worden gemaakt. Voor veel opticiens is de doelgroep voor dit soort merken te klein, maar bij ons passen ze juist heel goed. Daarvan houden we geïnteresseerden ook op de hoogte via onze website, maar vooral via onze Instagram en Facebook pagina’s.” 

AVANT-GARDE DESIGN Het zoeken naar innovatieve en bijzondere merken kost tijd en moeite, maar Jennifer en Edward willen vooraan in de markt blijven. ,,Wij volgen geen brillenmode, wij máken brillenmode”, zegt Edward met een lach. ,,Maar ik heb eigenlijk veel meer met avant-garde design dan met mode. Zo verkopen we ook brillen van Philippe Starck. Hij heeft ooit het interieur van een brillenwinkel ontworpen en daar werd ik weer door geïnspireerd voor de inrichting van Mooie Kijkers.” 

Die inrichting bestaat voor een deel uit fraai uitgelichte schappen met brillen. Opvallend is dat de merklogo’s daar ontbreken. Elk montuur moet er op zijn uiterlijk worden beoordeeld, zegt Edward. ,,Als klanten daar brillen uit halen die ze mooi vinden, vertellen wij het verhaal daarbij. Dat weten wij van elke bril hier. Wie de ontwerpers zijn, waar het wordt gemaakt en waarvan. En de filosofie achter het merk. Vaak kennen we de ontwerpers ook en we worden zelfs wel eens gevraagd om mee te denken met ze. Mijn jarenlange ervaring in het vak wordt door hen gewaardeerd. Maar vooral door onze klanten natuurlijk.” 

Dit artikel wordt u aangeboden door Mooie Kijkers.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie