De titel Soprano's is een luchtige verwijzing naar de bekende Netflix-serie.
De titel Soprano's is een luchtige verwijzing naar de bekende Netflix-serie. Jeroen Kuys

Sopranen en snaren op zondagmiddag

11 november 2021 om 14:00 Muziek

AMERSFOORT Soprano’s…strings attached, luidt de titel van het eerste concert in de serie Music on Chairs van dit seizoen op zondag 21 november in de St. Aegtenkapel om 15.00 uur. Initiatiefnemer van Music on Chairs is de Amersfoortse sopraan Henriette Feith. Zij organiseert met Petra Graumans korte, oorspronkelijke kamermuziekconcerten in allerlei bezettingen waarbij de zangstem een terugkerend element is. Het biedt een podium voor de veelzijdige en ook minder bekende vocale kamermuziek. 

Henriette Feith is verheugd dat op 21 november het eerste post-corona concert ‘in oude stijl’ weer gaat plaatsvinden. ,,Tijdens de lockdown is er één concert in onze serie gestreamd en moesten we door de regelgeving gedwongen twee keer een concert met minder publiek geven. Veel muzikale activiteiten gingen gelukkig wel door en ik heb me in die tijd ook goed kunnen voorbereiden op nieuwe programma’s en het zoeken naar passend repertoire.”

In het concert van 21 november brengen de sopranen Henriette Feith en Josefin Bölz een programma dat alle ingrediënten heeft van een goede film. Liefde, jaloezie, actie en kameraadschap in liederen, duetten en instrumentale muziek van uiteenlopende componisten als - onder anderen - J.C. Bach, Händel, Nin, Schubert, en de Falla. ,,Het programma is het beste te omschrijven als zonnige en avontuurlijke muziek uit vele windstreken en tijden. Avontuurlijk, omdat het zo spannend is om barok of bekend romantisch repertoire ‘in een ander jasje’ te horen. Zonnig, omdat het spelplezier van vier zulke ervaren en enthousiaste musici aanstekelijk werkt.”

Henriette Feith werkte al eerder samen met gitarist Fernando Riscado Cordas die op zijn beurt weer goed bevriend is met cellist Pepijn Meeeuws. ,,Pepijn Meeuws stond ook op mijn wensenlijstje. Dan is een plan om samen in een concert te werken snel gemaakt. Riscado Cordaz vormt een duo met de jonge pas afgestudeerde Duitse sopraan Josefin Bölz. Het was zijn idee om met twee sopranen een programma samen te stellen.” De bezetting is meestal het uitganspunt voor de programmering in een Music on Chairs Concert. Min of meer ‘gedwongen’ door ongebruikelijke bezettingen wordt door de musici samen muziek gezocht en gevonden die anders wellicht over het hoofd zou kunnen worden gezien. Zo ontstaan er unieke programma’s.

TIJDSGEWRICHT Henriette Feith licht het programma toe: ,,We openen met een duet uit Sechs Italienische Canzonetten dat oorspronkelijk voor een toetsinstrument is en dankzij een arrangement voor cello en gitaar zal klinken. Voor cello en gitaar schreef Riscado Cordas het stuk Les Deux Amis, een ode aan zijn langdurige vriendschap met cellist Pepijn Meeuws. In ons concert is de wereldpremière van dit stuk. Van Schubert klinkt er een Vocalise voor twee sopranen en cello en zingt Josefin Bölz drie van Schubert’s liederen met gitaar, iets wat in de tijd van Schubert beslist niet ongebruikelijk was.” Opvallend is ook Berceuse voor sopraan en cello wat Gerard Sars schreef voor de moeder van Pepijn Meeuws die ook zangeres was. Henriette Feith laat zien dat de cello niet voor niets vaak wordt vergeleken met de zangstem. Naast dit moderne stuk zingt Henriette en met Pepijn muziek van Orlando di Lasso die een andere kleur uit een ander tijdsgewricht laat horen.

Josefin is een lichte sopraan van een andere generatie. Onze stemmen zijn verschillend en kleuren toch mooi

In twee liederen van Fernando Sor laten Josefin Bölz en Riscado Cordas horen dat ze elkaar als duo inmiddels goed verstaan. Het duet Licht und Liebe van Schubert , oorspronkelijk voor tenor en sopraan is voor gitaar en twee sopranen ook heel geschikt. Met Pepijn Meeuws duikt Riscado Cordas in het schitterende Suite Espanol van Joaquin Nin, oorspronkelijk voor piano en cello. Heel bijzonder is ook het duet No, non di toi vidarmi van Händel waar alle musici aan meedoen. Ongetwijfeld zal het publiek hierbij delen uit de Messiah herkennen. Met de solisten van dit concert komen er grote namen naar de St. Aegtenkapel. Fernando Riscado Cordas is een toonaangevend gitarist die wordt geprezen om zijn virtuositeit, lyriek en historisch besef. Gelauwerd cellist en kamermusicus Pepijn Meeuws speelde in verschillende ensembles in series van o.a het Concertgebouw en bekende festivals. Sinds 2005 is hij lid van het Rotterdams Philharmonisch orkest. Josefin Bölz had voor dat ze naar Nederland kwam al meerdere operarollen op haar naam staan en was hier tijdens het Grachtenfestival, op Radio 4 en bij Podium Witteman te horen.

BED VAN HARMONIEËN De titel Soprano’s is een luchtige verwijzing naar de bekende Netflix-serie. Twéé sopranen, hoe verhoudt zich dat in één concert? ,,Josefin is een lichte sopraan van een andere generatie. Onze stemmen zijn verschillend en kleuren toch mooi. Dat kleuren en voegen in een instrumentale bezetting is wat de sfeer van de muziek maakt. Je voegt je als musicus naar je omgeving. Met een redelijk zachte gitaar en een cello gaat dat anders dan bij een wat luidere piano waarin je je als zanger in een bed van harmonieën tegen aan kan vleien”, vult Feith aan. Haar agenda is lekker vol de komende tijd met een recital voor de Vrienden van Het Lied in Renkum, een Requiem van Mozart en twee kerstconcerten. Op 20 februari brengt Music on Chairs een Nederlands Barok programma en op 15 mei is het derde concert uit de serie grotendeels gewijd aan een voorvader van Henriette: de dichter Rhijnvis Feith.

door Peter Bruinsma

Music on Chairs, Soprano’s…strings attached, St. Aegtenkapel, zondag 21 november, 15 uur. Reserveren: www.staeg.nl/agenda Informatie www.musiconchairs.nl of info@musiconchairs.nl 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie