Afbeelding
Foto: Shutterstock

SEO belangrijk onderdeel van online marketing

Partnercontent

Organisaties zetten steeds vaker in op online marketing. Online marketing kent verschillende vormen. Denk bijvoorbeeld van de activiteiten van een bedrijf op sociale kanalen, het bijhouden van een nieuwsbrief en het regelmatig toevoegen van blogs aan een eigen website. Ook SEO is een populaire vorm van online marketing. Waar het bijhouden van een kanalen op platforms als Facebook en Instagram vaak door bedrijven zelf gedaan wordt, vertrouwen zij voor hun SEO op een externe SEO specialist. Die keuze wordt niet voor niets gemaakt; zoekmachine optimalisatie toepassen is niet eenvoudig. Pakt men dit op verkeerde wijze aan, dan kan dit zelfs averechts werken.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende componenten 

Hetgeen zoekmachine optimalisatie zo lastig maakt voor veel bedrijven, is het feit dat dit uit verschillende componenten bestaat. Denk bijvoorbeeld aan het belang van het regelmatig toevoegen van content aan een website. Het gaat hierbij niet om willekeurige artikelen, maar content gebaseerd op een zoekwoordenonderzoek. Voor het uitvoeren van zo’n onderzoek kun je professionele tools gebruiken. Ze helpen je zoekwoorden te vinden, die potentiële klanten gebruiken om op de websites van concurrenten terecht te komen. Deze zoekwoorden zijn om die reden ook interessant voor het gebruik in artikelen op je eigen website.

Snelheid van een website optimaliseren

Niet alleen de content die aan een website wordt toegevoegd bepaalt het succes van zoekmachine optimalisatie. Een andere belangrijke factor is de snelheid waarmee een website geladen wordt. Een hoge laadsnelheid vergroot het gebruiksgemak. Iets waar een zoekmachine veel waarde aan hecht. Van invloed op de laadsnelheid is niet alleen de kwaliteit van de server waarop een website gehost wordt. Ook speelt hierin mee welk CMS men gebruikt en met hoeveel plug-ins of extensies dat CMS gecombineerd wordt. Des te meer plug-ins op de website geïnstalleerd zijn, des te langer duurt het vaak ook voordat de website volledig geladen is. Het gebruik van een content delivery network en bijvoorbeeld het automatisch verkleinen van afbeeldingen op de website kan helpen de snelheid van laden te verbeteren.

Werken aan een linkprofiel voor de website

De derde bouwsteen van SEO is het linkprofiel van een website. Hoe groter het aantal kwalitatief goede externe websites wat naar je eigen website verwijst, hoe beter zal ook de gemiddelde ranking hiervan zijn in de zoekmachine. Er zijn verschillende manieren waarop je externe websites naar de eigen website kunt laten verwijzen. Schrijf bijvoorbeeld een gastblog, of wissel een verwijzing uit als partner. Een SEO bureau heeft vaak een groot netwerk van websitehouders, wat helpt bij het opbouwen van zo’n linkprofiel. Ook beschikt een SEO specialist over tools, waarmee bepaald kan worden wat de kwaliteit van een externe website is. Er zijn overigens ook gratis tools te vinden, maar deze geven een veel minder betrouwbaar en uitgebreid resultaat. 

advertentie