Desiree Berendsen: 'Ik ben trots op de landbouw in Nederland, maar we moeten niet de hele wereld willen voeden.'
Desiree Berendsen: 'Ik ben trots op de landbouw in Nederland, maar we moeten niet de hele wereld willen voeden.' Maiken Larsen
Podcastserie

Duurzaam onderwijs (5): ‘Je wordt als leraar in een vrij traditioneel keurslijf gedwongen’

Onderwijs

AMERSFOORT ,,Je wordt als leraar in een vrij traditioneel keurslijf gedwongen. Je moet best wel veel kunnen, zelfvertrouwen hebben en eigenwijs zijn om daar uit te kunnen”, aldus lerares filosofie Desiree Berendsen van het Corderius College in Amersfoort. 

Ze schetst de haken en ogen die zitten aan het verduurzamen van onderwijs en curriculum voor leerlingen van het voortgezet onderwijs. Als boerendochter is haar uitgangspunt voor haar aandacht voor duurzaamheid de cyclus van het leven. ,,We zijn de cyclus van het leven nu aan het verstoren, en dan houdt het straks echt op. Ik ben trots op de landbouw in Nederland, maar we moeten niet de hele wereld willen voeden. Er zijn gewoon te veel dieren per vierkante meter. Eerdere pandemieën voor corona, zoals Q-koorts en de vogelgriep waren om die reden ook hier in Nederland. Het zou me niet verbazen als de volgende pandemie in Brabant ontstaat.”

Al sparrend verkennen Desiree en Maiken Larsen in deze vierde aflevering het belang van sociale duurzaamheid en de scheidslijn tussen onderwijs en opvoeding in de relatie met het ontstaan van empathie.

Duurzaam onderwijs
Het klimaat en duurzaamheid worden steeds meer genoemd, maar wordt de volgende generatie ook wel voorbereid op een duurzame toekomst? Daarover gaat een nieuwe podcastserie over duurzaamheid in het onderwijs. Maiken Larsen verkent het thema in zes gesprekken met Amersfoortse docenten met veel kennis en ervaring rond het thema duurzaamheid èn met middelbaar en/of hoger onderwijs. Hoe veel ruimte is er in het curriculum voor duurzaamheid?


advertentie