Afbeelding
Keistadnieuws

Deelscooter blijkt vervuilender dan de privé-scooter

11 februari 2022 om 09:21 Natuur en milieu

AMERSFOORT Volgens de gemeente Amersfoort draagt de elektrische deelscooter bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Volgens de aanbieder van de elektrische deelscooter is de scooter duurzaam en milieuvriendelijk en zorgt deze voor een groene planeet. Maar klopt dit allemaal wel?

Met de reclame uitingen van de aanbieder was de Reclame Code Commissie het afgelopen november niet eens:
,,Het is onjuist om te stellen dat een bepaald vervoersmiddel zelf duurzaam, milieuvriendelijk of groen is. Elk voertuig heeft een ecologische voetafdruk.” Eerder heeft de Reclame Code Commissie in vergelijkbare zaken besloten dat de reclame onjuist en misleidend was.

Mede dankzij de marketing van adverteerder hebben consumenten nu ten onrechte het idee dat elektrische scooters voor weinig vervuiling zorgen. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er diverse vervuilende aspecten inherent aan deelscooters, waardoor deelscooters juist erg vervuilend blijken te zijn. Het KiM berekende dat een elektrische deelscooter twee-en-een-half keer zo vervuilend is als een elektrische scooter in privébezit, en vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. Deze grote milieu-impact maakt het ongeoorloofd om te spreken over ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, of een ‘groene planeet’.”

CO2 UITSTOOT Daarmee bleken de uitingen onjuist en misleidend. De adverteerder heeft besloten de bestreden mededelingen op haar website te wijzigen. Over de CO2 uitstoot zegt het ministerie: ,,In het straatbeeld zien we steeds vaker lichte elektrische voertuigen, zoals elektrische snor- en bromfietsen (e-scooters), elektrische vrachtfietsen en elektrische steps (e-steps). Ondanks dat deze voertuigen vaak een duurzaam imago hebben, dragen ze niet altijd bij aan minder CO2-uitstoot. Vooral deelvoertuigen hebben een hoge CO2-uitstoot door de korte levensduur en de emissies die samenhangen met het ophalen van voertuigen met lege accu’s en het herplaatsen van voertuigen met opgeladen accu’s.”

BIJDRAGE Ook na het lezen van de bevindingen van de Reclame Code Commissie en en het ministerie zegt de Gemeente Amersfoort dat elektrisch rijden bijdraagt aan het terugdringen van de CO2-uitstoot: ,,Het is bekend dat het productieproces (inclusief batterijen) nog niet duurzaam is. Dat geldt eveneens voor elektrische auto’s. De deelscooter zorgt in de stad Amersfoort wel voor een schonere lucht is de verwachting. Uit onderzoek in Rotterdam blijkt dat 23% van de deelscooter gebruikers met de auto was gegaan als er geen deelscooter zou zijn en dit bespaart CO2-uitstoot.

We weten natuurlijk niet of die cijfers ook voor Amersfoort zullen gelden, maar verwachting is wel dat gebruikers van de deelscooters ook in Amersfoort hun auto laten staan, en het dus voor minder uitstoot in de stad zorgt. Na de zomer 2022 zullen we onder de gebruikers in Amersfoort ook een vergelijkbaar onderzoek als in Rotterdam doen.”

ZEVENTIG EXTRA DEELFIETSEN Toevallig meldde het bedrijf Go Sharing deze ochtend in een persbericht dat Amersfoort er zeventig elektrische deelfietsen bij krijgt. Amersfoort had er al tachtig, nu komen daar vandaag (vrijdag) dus nog zeventig bij. Met de extra fietsen biedt GO Sharing nu het maximaal aantal deelfietsen dat met de gemeente is afgesproken.


Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie