Projectkoor Brandpunt
Projectkoor Brandpunt Peter van den Borne

The Crucifixion in Fonteinkerk; Projectkoor Brandpunt op Palmzondag

12 maart 2022 om 15:22 Muziek

AMERSFOORT Op Palmzondag 10 april brengt het Projectkoor Brandpunt onder leiding van Marijke van Leerzem het paasoratorium The Crucifixion in de Fonteinkerk aan de Robert Kochstraat. Het concert begint om 16.15 uur. Projectkoor Brandpunt zou in 2019 al het tienjarig jubileum vieren met twee concerten. Door corona-lockdown werden concerten afgezegd en de repetities geannuleerd. 

door Peter Bruinsma

Tien jaar geleden bracht het koor het Engelstalige passiewerk uit 1887 ook al in Amersfoort. In de komende uitvoering zijn de verschillen tussen toen en nu zeker hoorbaar. ,,Belangrijk is dat we nu met een enkelvoudig volledig bezet kamerorkest werken. The Crucifixion is oorspronkelijk voor koor, orgel en twee vocale solisten. De begeleiding is geruime tijd geleden al gearrangeerd voor koor en orkest. De versie met orkest is nog mooier omdat de totale klank meer kleur krijgt en omdat er op een prachtige manier gebruik is gemaakt van alle instrumenten.” 

Marijke van Leerzem heeft voor de uitvoering van The Crucifixion zelf de instrumentalisten bij elkaar gezocht en benaderd. ,,Als musicus bouw je aan een netwerk en leer je veel collega’s kennen. Zo kon ik dit ensemble samenstellen. Bij het volgende project in 2023 werken we weer met een bestaand begeleidingsorkest: het Promenade Orkest.” Een van de doelstellingen van Projectkoor Brandpunt is het uitdragen en levend houden van koormuziek in Amersfoort en omgeving waarbij amateurzangers gedurende een overzichtelijke periode van maanden lid zijn van een koor zonder eisen te stellen aan het niveau van de zangers. 

Marijke van Leerzem is al vanaf de oprichting dirigent van het koor en geeft toe dat het in het begin wel spannend was of je met deze wijze van toelating wel het vereiste niveau kan bereiken. ,,Van meet af aan werd duidelijk dat je met gemotiveerde en geinteresseerde zangers zeker een mooi niveau kunt bereiken. De motivatie, het thuis studeren met de midifiles, dat zijn elementen die een niet zo ervaren maar gedreven koorzanger op het gewenste niveau kan brengen. Daarnaast geef ik tijdens de vier volle zaterdagen waarin we een werk repeteren ook genoeg koorscholing met daarin elementen als klankbeeld, toonvorming, houding, tekstplaatsing, ritmiek. Kortom alles wat koorzingen compleet maakt. Als je vertrouwen uitstraalt in de mensen met wie je werkt dan heeft dat een positieve weerslag op hun prestaties”. 

Marijke van Leerzem is wel heel stellig over de instrumentalisten en vocale solisten met wie ze werkt. ,,Ik kies wel heel nadrukkelijk in de begeleiding voor professionele instrumentalisten en ook vocale solopartijen gaan naar professionals. Zo ben ik verheugd met de medewerking van tenor John van Halteren en de bas/bariton Peter Arink. Zij zongen tien jaar geleden ook al deze partijen. Het aandeel van professionele musici in een onderneming als deze heeft op de koorzangers ook een versterkende werking. Het tilt ze als het ware op en daagt hen uit tot grote hoogte.” 

The Crucifixion beschrijft het lijdensverhaal van Jezus. De tekst is van de Engelse predikant J. Sparrow Simpson. Het werk is bedoeld als een passiedienst waarin componist John Stainer gezangen heeft verwerkt die de gemeente mee kan zingen.Dat gebeurt in de uitvoering op 10 april overigens niet. Daar is het vooral een concertante aangelegenheid. Stainer was met betrekking tot de kerkmuziek één van de meest vooraanstaande componisten in de twintigste eeuw. Door het muzikale en devote karakter won het werk na de premiere al gauw aan populariteit bij de kerkgangers en is het nu één van de meest uitgevoerde koorwerken uit de Victoriaanse periode. 

Traditiegetrouw wordt het werk nog steeds op Goede Vrijdag in de kerk van St. Marylebone gezongen. Stainer was een integer en gevoelig man met een goede literaire smaak. In zijn bescheidenheid heeft hij nooit kunnen voorzien dat dit ene werk hem bekend en in Engeland zelfs populair zou maken. Projectkoor Brandpunt bestaat meestal uit vijfenzeventig zangers. ,,Het koor heeft al sinds jaren een vaste kern”, zegt Marijke van Leerzem, ,,maar het wordt per project ook wel aangepast en aangevuld. Dit keer zijn er bijvoorbeeld nogal wat deelnemers uit Leusden. Zangers komen zelf ook wel eens met een voorstel bij mij. We kunnen veel aan, maar er zijn grenzen. De Mattheus Passion zullen we nooit brengen. Dat is te complex om in vier zaterdagen in te studeren. Bovendien is het werk zo bekend dat het publiek bij voorbaat al hoge verwachtingen heeft. Volgend jaar rond 5 mei gaan we The armed Man van Karl Jenkins brengen.”

Marijke is er van overtuigd dat in een stimulerende omgeving de koorleden het beste in zichzelf boven kunnen halen Ze daagt op die manier de koorleden uit om de eigen bekwaamheid te vergroten. Flow in plaats van druk!

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie