Hans Wilschut filmde voor 'La Nave' in de Napolitaanse flatwijk Scampia.
Hans Wilschut filmde voor 'La Nave' in de Napolitaanse flatwijk Scampia. Hans Wilschut

FASadE werpt met film nieuw licht op beruchte flatwijk Scampia

4 december 2020 om 07:30 Kunst

AMERSFOORT De filmdocumentaire ‘La Nave’ van Hans Wilschut is op donderdag 17 december te zien. Architectuurcentrum Fasade toont de film dan in aanwezigheid van de regisseur bij filmtheater De Lieve Vrouw.

De wijk Scampia in Napels, ook wel ‘De Bronx van de Vesuvius’ genoemd, staat vooral bekend als bolwerk van de Camorra, de Napolitaanse maffia. In de wijk staat het sociale woningcomplex The Vele (de zeilen), veruit de beruchtste flatgebouwen van Italië. En zoals de naam al doet vermoeden, de vier grijze flats hebben de vorm van driehoekige, Latijnse zeilen. Het in het noorden van de stad gelegen Scampia telt ongeveer 40.000 inwoners.

CAMORRA Het oorspronkelijke ontwerp uit de jaren zestig voor de vier gigantische galerijflats in de wijk bevatte de belofte van een woningbouwproject waarin sociale samenhang centraal stond. De praktijk pakte echter anders uit. Slechte constructiematerialen, een gebrek aan infrastructuur en de alsmaar toenemende greep van de Camorra op de wijk waren hier mede debet aan. De verloederde woonblokken vormden in 2008 het decor voor de speelfilm ‘Gomorra’, naar het gelijknamige boek van Roberto Saviano, en later ook de televisieserie.

SLOOP Aan de vooravond van de sloop van de iconische gebouwen door de gemeente Napels, bezocht fotograaf-filmmaker Hans Wilschut (1966) de wijk. In ‘La Nave’ vertelt hij het verhaal van Scampia in de dagen voorafgaand aan de sloop. De film neemt het indrukwekkende architectonische landschap onder de loep en laat zo een andere kant van de wijk zien. Ook komt een aantal bewoners aan het woord: een 80-jarige oud-onderwijzeres, een voormalig Camorra-lid en een boxer geven hun visie op het leven in Scampia.

URBANE WERELD Tijdens de vertoning op het grote scherm van ‘La Nava’ is Wilschut aanwezig. Na de eerste vertoning zal hij vragen van het publiek beantwoorden en voorafgaand aan de tweede voorstelling verzorgt hij een korte inleiding bij de filmdocumentaire. Het werk van Wilschut vindt zijn oorsprong in de urbane wereld. Zijn foto’s zijn lyrische reflecties op de verstedelijkte omgeving. Vaak is een maatschappelijk motief als onderliggende laag in zijn fotografische werk te vinden. ‘La Nave’ is zijn eerste film, waaraan hij drie jaar werkte. De première vond in oktober plaats op het Architecture Film Festival Rotterdam (AFFR). Vorig jaar was Hans Wilschut ook al te gast bij Fasade, waar hij als fotograaf sprak over zijn werk tijdens het architectuurcafé Beeldenstorm. In Amersfoort was zijn fotografische werk eerder te zien in Kunsthal Kade en Museum Flehite.

Vanwege de coronamaatregelen is het aantal beschikbare plekken in de filmzaal voor ‘La Nave’ beperkt. Tickets zijn te verkrijgen via de website van De Lieve Vrouw. De film, Italiaans gesproken en Engels ondertiteld, is tweemaal te zien op donderdag 17 december. De voorstelling van 19.45 uur is intussen volgeboekt, maar voor 21.15 uur zijn nog tickets verkrijgbaar via: www.lievevrouw.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie