Een eeuw beeldende kunst in Amersfoort

Nieuws

AMERSFOORT - In Museum Flehite is momenteel de tentoonstelling Amersfoorts Palet en in Rietveldpaviljoen De Zonnehof Nieuw Amersfoorts Palet te zien. Samen bieden deze twee tentoonstellingen een uitvoerig beeld van ruim een eeuw 'Amersfoortse' beeldende kunst. In vier bijdragen voor De stad Amersfoort bespreken Onno Maurer en Lex van de Haterd bijzondere aspecten van de tentoonstellingen, die werden georganiseerd mede naar aanleiding van het verschijnen van het boek 'Palet van de 20ste eeuw, honderd jaar beeldende kunst in Amersfoort', geschreven door Burchard Elias en Lex van de Haterd, uitgegeven door uitgeverij Bekking in Amersfoort.

In de derde bijdrage besprak Lex van de Haterd de kunstenaars van AKG de Ploegh. In dit vierde en laatste deel van de serie gaat hij in op de andere Amersfoortse kunstenaars.

door Lex van de Haterd

In de tentoonstelling Nieuw Amersfoort Palet in De Zonnehof worden ruim tachtig werken getoond van ongeveer vijftig Amersfoortse kunstenaars uit de periode 1960 tot 2013. De curatoren van de expositie, Katjuscha Otte en Lex van de Haterd, laten een brede keur aan kunst uit verschillende stromingen en disciplines zien, maar pretenderen niet dat ze een volledig overzicht bieden. Dat kan ook niet, daarvoor is een periode van vijftig jaar te lang en zijn er te veel kunstenaars. Alleen de beste kunstenaars kiezen is ook lastig, want daarvoor is het weer te kort geleden. Je kunt als curator nog te weinig afstand nemen. De tijd zal moeten uitmaken van welke kunstenaars de namen blijven voortleven. De werken geven in ieder geval een beeld van vijftig jaar beeldende kunst in Amersfoort, ook al is het misschien niet hét beeld

De schilderijen, beelden, video's en installaties hadden chronologisch getoond kunnen worden, maar daar hebben de curatoren niet voor gekozen. Ze wilden dat het geheel een harmonieuze indruk zou maken en daarom hebben ze een concept bedacht met vijf thema's. Op de begane grond opent de expositie met de thema's abstracte kunst en materiekunst. Bij de abstracte kunst ligt een accent op de geometrisch abstracte kunst met werken van bijvoorbeeld Monica Buch en Ger de Joode. Michiel Jansen vertegenwoordigt met zijn leistenen beelden een andere vorm van abstractie en zijn werk vormt een mooi bruggetje naar de materiekunst van onder andere Henk Rooimans en, in een eigentijdse variant, Thijs Trompert en Marisja Smit. Zij tonen buiten op het plein voor De Zonnehof al een spectaculair groot beeld van hout en metaal in de vorm van een uitklapbaar rijdend object.

Binnen is van Marisja een stalen zeepaardje te zien en van Thijs een stalen loopvogel. Deze dieren worden onder meer gecombineerd met twee enorme honden van karton van Couzijn van Leeuwen en een groot, houten haasbeeld van Emile van der Kruk. Op de begane grond zien bezoekers verderop in de ruimte verschillende werken op het thema landschap: twee monumentale olieverven van de Bretonse kust van Jaap Ploos van Amstel, een grote foto van een watervallei van Bob Negrijn en een schilderij van een Frans landschap van Gijs Keizer, allemaal uit de jaren tachtig en negentig, worden gecombineerd met hedendaagse werken van John Konijn, Annemieke Harkema en Monica de Jong.

Armando mocht natuurlijk niet ontbreken: verspreid in de ruimte hangt een drietal grote schilderijen, verrassend kleurrijk en passend binnen de verschillende thema's. Op de achterwand, doorlopend op de bovenverdieping, is het vierde thema te zien, architectuur. Werken van Jan Ros, Arriën Bakker, Henk van den Bosch en anderen tonen gebouwen waarin gespeeld wordt met tegenstellingen: natuur versus architectuur, open en gesloten, binnen en buiten. De werken worden gecombineerd met interieurschilderijen (tafels, stoelen, serviesgoed en bestek) van Maarten van der Laag en Juane Hui Xue. De expositie wordt afgesloten met het thema portret/figuur: werk van Herman Gordijn en Theo Michels uit de jaren '60 en '70 worden afgewisseld met eigentijdse werken van zoal Annemieke Alberts, Maartje Strik en Riky van Lint.

Het slotstuk 'Wachten, Waiting, Attendre' op het eind van de vide in De Zonnehof toont een achttal wachters, uitgesneden uit stalen platen, van Marijke Vijfhuizen. Zij wachten op de bezoekers en houden de wacht terwijl ze in de Zonnehof zijn.

Openingstijden van het Rietveldpaviljoen zijn donderdag tot en met zondag 12.00 tot 17.00 uur.

advertentie