De Nieuwe Stad gaat verbinding aan met HKU studenten

13 september 2013 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT- Een nieuwe samenwerking tussen de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), ontwerpbureau Studio Airport uit Utrecht en De Nieuwe Stad in Amersfoort ging vrijdag 13 september van start.

Studenten van de HKU krijgen in hun laatste studiejaar de opdracht om gedurende het eerste half jaar een project uit te voeren. Dit betreft opdrachten in de praktijk, voor gevarieerde opdrachtgevers. De studenten konden kiezen uit zeven verschillende werkvormen, zonder te weten welke opdracht daarachter schuilging. 24 studenten kozen ervoor een pitch te doen, waarbij het competitieve element en de manier van presenteren belangrijk zijn. Achter deze werkvorm bleek De Nieuwe Stad als 'opdrachtgever' te zitten.

Opdracht

De vraag luidde wat design kan bijdragen aan De Nieuwe Stad? Hoe kunnen identiteit, kunst en gebiedsontwikkeling er voor zorgen dat mensen in De Nieuwe Stad elkaar beter weten te vinden? Dat ieder beter op de hoogte is van de kwaliteiten en vragen van andere bewoners? Dat het meer als een stad voelt? Dat mensen en bedrijven er zich thuis voelen?

Over dat soort vragen buigen 24 studenten, onderverdeeld in vier groepen, zich de komende tijd. In elke groep zitten zes studenten uit verschillende disciplines, zoals urban design en grafisch ontwerp. Deze creatieve denktanks worden gecoacht door docenten van de HKU, maar ook door Studio Airport, de ontwerpers waar De Nieuwe Stad mee samenwerkt.

Winnaars

De winnende groep mag haar ideeën, mits reëel uitvoerbaar, uitwerken en daadwerkelijk uitvoeren voor De Nieuwe Stad. Het plan is om dependence op te zetten van de winnende studenten, eventueel aangevuld met enkele topontwerpers uit de andere groepen. Deze zullen na de pitch, samen met Studio Airport, vanuit De Nieuwe Stad aan de uitvoering werken. Hiermee creëren ze naar verwachting een lokale verbinding, waarbij vanuit Amersfoort en Utrecht wordt gedacht en gewerkt aan de identiteit en uitstraling van De Nieuwe Stad. Op 13 september was de kick-off van deze samenwerking. De pitch volgt in december.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie