Fietsersbond wil fietsviaduct in westtangent

24 mei 2013 om 00:00 Nieuws

BERGKWARTIER - De Fietsersbond Amersfoort is voorstander van en fietsviaduct over het spoor van de Barchman Wutierslaan als onderdeel van de westelijke ontsluiting. Volgens de belangenvereniging. De oplossing voor de Westelijke ontsluiting met alle verkeer door een tunnel is voor de fietser en voetganger een achteruitgang. ,,Het alternatief met het fietsviaduct biedt veel voordelen voor fietser en voetganger, maar ook voor auto", aldus de bond in een brief aan de gemeente.

De fietsersbond is betrokken bij de besluitvorming rond de westtangent. In een reactie op de meest recente plannen laat de organisatie weten voorstander te zijn van de zogenoemde variant 7B. Daarbij gaat het fietsverkeer over de Daam Fockemalaan en is er een twee-richtingenfietspad aan de oostzijde van de tunnel.

,,Op het traject tussen Amsterdamseweg en het spoor zijn geen ongelijkvloerse kruisingen voorzien. Nu al is het oversteken van de Barchman Wuytierslaan op dit stuk al moeilijk in de spits, zelfs met middengeleider. Met de toename van 17.000 naar 24.000 motorvoertuigen (elke 3 seconden 1 auto per richting in de spits) wordt het oversteken voor een fietser vrijwel onmogelijk", aldus Wouter Wagemakers en Marijke van Aert van de Fietsersbond Amersfoort.

,,Diverse richtlijnen geven aan dat bij intensiteiten van 15.000 motorvoertuigen per dag of meer een ongelijkvloerse kruising met het fietsverkeer sterk de voorkeur heeft. Middengeleiders kunnen helpen, maar door het geringe aantal verkeerslichten op de route en het wegvallen van de spoorweg overgang gaan er te weinig 'gaten' tussen de auto's vallen om veilig over te kunnen steken voor fiets en voetganger."

De Fietsersbond pleit daarom voor een fietsviaduct ter hoogte van de huidige overweg over het spoor. Dit viaduct zou moeten beginnen op het kruispunt van BW-laan en Daam Fockemalaan. ,,Op de plaats van de huidige spoorwegovergang gaat het viaduct over het spoor en splitst zich in twee takken. Een tak van het viaduct blijft het huidige tracé van de BW-laan volgen. Deze tak sluit aan op het twee-richtingenfietspad aan de oostzijde van de autoroute. Dit fietspad sluit aan op routes van en naar het Soesterkwartier en verder. Een andere tak gaat over het auto tracé en komt aan de westzijde van de BW-laan uit. Dit twee-richtingen fietspad loopt door tot aan het kruispunt met de Amsterdamseweg en gaat gebruikt worden door fietsers van en naar Soest, sport- en recreatieve voorzieningen en verkeer van en naar het bosgebied."

Volgens de Fietsersbond is het viaduct voor de sociale veiligheid de beste oplossing. ,,De BW-laan tussen spoor en Amsterdamseweg is op sociaal onveiliger tijdstippen makkelijker oversteekbaar, fietsers kunnen dan kiezen voor het sociaal veiliger twee-richtingen fietspad aan de oostzijde van de autoroute."

Wagemakers en Van Aert geven toe dat een viaduct lelijk kan zijn. ,,Maar met een goede vormgeving kan een mooi rank viaduct gebouwd worden met respect voor de ecologische hoofdstructuur. Fietsers en bromfietsers hebben minder sterke koplampen dan auto's. Helaas gaan er ook brommers over het viaduct, dat geeft geluid, maar te verwachten is dat de totale geluidsoverlast minder is dan de huidige situatie."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie