Uiteindelijk draait het om het ‘barrel’

Nieuws

Gestald in de BSG-garage van Arie Boelen in Schalkwijk staat ‘het barrel’, ofwel een oude Mitsubishi, in de schijnwerpers. Dag en nacht zijn de mannen nu ongeveer bezig, met grote hulp van hun steun Arie, beamen zij beiden. Slop: ,,Ik ben van beroep rechercheur bij het Korps Landelijke Politie Diensten en Glenn heeft een eigen ICT-bedrijf. Afgezien van het wisselen van een band wist ik vrij weinig.” Hij lacht erom, en ziet de humor er ook wel van in. ,,Alleen nu voel je pas hoeveel je aan zo’n auto moet sleutelen”, zegt hij bedenkelijk.

Dakar is een spannende uitdaging AMERSFOORT - Het is simpelweg een uitdaging. De Amersfoortse Mike Slop (36) en Glenn Verwey (40) uit Westervoort zien het gewoon niet anders. Vrijdag 16 november vertrekken zij vanuit Amsterdam om de ‘extreme route’ van de Dakar-challenge te rijden. Ze leggen een afstand van 8190 kilometer af om uiteindelijk het geld van de autoveiling aan een goed doel, Dance4life, te schenken.

door Nannette Sibinga

Ruim een week voor vertrek is er nog een hoop te doen. De voorzijde van de autoklep moet nog worden gelast en daarbij moet de auto nog een lik verf hier en daar krijgen. Zodra Glenn de garage binnenloopt, beginnen de mannen direct te praten over jerrycans en het aantal benodigde liters diesel. ,,Zodra we door de woestijn van Mauritanië gaan wil je niet zonder komen te zitten”, grapt de Amersfoorter.

De Dakar-challenge is dan ook zeker niet weggelegd voor mensen met slappe knieën of angsten voor vergane wegen. Want dat het op een gegeven moment een echte uitdaging zal worden, is zeker. Via Spanje trekt het team naar Egypte, om vervolgens in Mauritanië door de Sahara te trekken. Eindpunt is Dakar, een stad in Senegal., ,Maar we komen er zeker”, zegt Glenn stellig. ,,Al moeten we liften!” Maar het is niet te hopen dat hun auto iets overkomt. ,,Dan halen we totaal niets binnen en krijgt het doel Dance4life ook niets”, aldus Mike.

Iedere deelnemer van de Dakar mag maximaal vijfhonderd euro besteden aan de aanschaf van een auto. Officieel mag een team vervolgens voor honderdvijftig euro eraan sleutelen. ,,Er moest een hoop gebeuren”, vertelt de rechercheur. ,,Lassen, verven, schuren. Er komt een hoop bij kijken.”

Mike kwam met het idee tijdens zijn vakantie in Gambia. ,,Ik zat op een terrasje en zag ineens een oude auto voorbij rijden met een Nederlandse kentekenplaat”, vertelt hij. ,,Ik vond het in eerste instantie gewoon onbeschoft! Ik dacht dat ze die auto hadden gestolen en geeneens de moeite hadden genomen om de plaat er af te schroeven!” Hij grinnikt als hij er aan terugdenkt. ,,Maar op een gegeven moment zag ik de sticker van de Dakar.” Toen viel het kwartje. Waarom zou hij niet zoiets ondernemen? ,,Ik belde Glenn en hij was er ook meteen voor. Hij ging direct wat mensen bellen en zo ging het balletje rollen.” Na een jarenlange vriendschap en veel outdoor activiteiten samen te hebben gedaan, is Slop er van overtuigd dat de reis met Verwey goed zal verlopen. Dezelfde instelling, dezelfde ideeën. ,,Wij waren zelf al snel helemaal klaar voor Dakar”, stellen Mike en Glenn.

Prioriteit nummer één voor vertrek is dat de auto door de APK-keuring komt. Anders hebben ze een probleem. ,,De bedoeling van zo’n challenge is natuurlijk veilig aankomen en de auto verkopen.” Al snel besloten de mannen het geld dat ze bij de veiling ophalen in organisatie Dance4life te stoppen. Zij houdt zich bezig met AIDS-problematiek en probeert via jongeren en muziek hier aandacht aan te geven.

Het zou jammer zijn als ze tegen ‘een verkeerde hobbel’ zouden rijden en de auto het zou begeven. ,,Het is je alles, je huis, je gereedschap”, beschrijft Glenn het. Het liefste zouden de avonturiers nu al gaan. En stiekem hopen ze dat ze veel meemaken ,, Er mag van alles misgaan”, bekent Mike. ,, Als we maar veilig aankomen.” Voor meer informatie over het team: www.amdak.nl

advertentie