Gedeputeerde Staten dreigen met ingrijpen bij westelijke ontsluiting

19 december 2012 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Als de Amersfoortse gemeenteraad niet kiest voor een 'robuuste oplossing' voor de westelijke ontsluiting, dreigt de provincie de regie over te nemen. In een brief van Gedeputeerde Staten (GS) van 6 december aan burgemeester Bolsius wordt gewaarschuwd dat GS dan een 'inpassingplan' over de westelijke ontsluiting zullen voorleggen aan Provinciale Staten. De provincie kan dan als hogere overheid de bestemming van een bepaald gebied juridisch vastleggen. De gemeente moet die bestemming dan opnemen in haar bestemmingsplan. De robuuste oplossing van GS is er een die uitgaat van een ongelijkvloerse kruising van het spoor: een tunnel of een viaduct dus.

door John Spijkerman

Met een ongelijkvloerse spoorwegkruising wordt volgens GS een belangrijk obstakel weggenomen voor auto en fiets en wordt de veiligheid groter. Het zou ook goed zijn voor het openbaar vervoer. ,,Met deze oplossing wordt een verbeterde doorstroming van het verkeer nagestreefd die daarmee het sluipverkeer moet tegengaan'', schrijven GS.

De brief is geschreven in het kader van de onderhandelingen voor een nieuw college in Amersfoort en gericht aan burgemeester Bolsius met het verzoek de brief door te spelen aan de informateur. Met de brief probeert de provincie grote druk uit te oefenen op het Amersfoortse informatieproces. GS spreken de hoop uit dat er op korte termijn weer een college zit in Amersfoort zodat 'belangrijke dossiers de westelijke ontsluiting, red. weer constructief worden opgepakt'. GS erkennen weliswaar dat het in de eerste plaats aan de gemeenteraad van Amersfoort is om een variant te kiezen voor de westelijke ontsluiting. ,,Echter, het regionale belang voor een robuuste oplossing en de provinciale financiële bijdrage maakt dat wij toezien nauw toezien op deze besluitvorming.'' GS hopen dat er voor de westelijke ontsluiting na afloop van het informatieproces een breed gedragen oplossing is gevonden.

Volgens GS is de verkeersafwikkeling aan de westzijde van Amersfoort nu en op de lange termijn onvoldoende. ,,Dit is enerzijds het gevolg van de toenemende hoeveelheid verkeer op de weg en anderzijds het gevolg van het toenemend aantal treinen op het spoor. Ter hoogte van de Barchman Wuytierslaan leidt dit tot langere sluiting van de spoorbomen.'' GS stellen dat door de slechte doorstroming op de Barchman Wuytierslaan de Daam Fockemalaan ook het risico toeneemt dat het verkeer alternatieve routes gaat kiezen door de stad zoals over de Stadsring, Hogeweg en Utrechtseweg. Dat zou leiden tot een verslechtering van de verkeersdoorstroming op deze wegen. Ook constateren GS dat het regionale verkeer van en naar Soest dan alternatieve routes zal gaan gebruiken. Het nemen van een inpassingsbesluit is een juridisch middel waarmee de provincie zijn eigen belangen toch kan doorvoeren wanneer het beleid van een gemeente deze belangen doorkruist.

Volgens GS zijn in de discussie over de westelijke ontsluiting ten onrechte varianten afgewezen. Burgemeester Bolsius wordt gevraagd erop toe te zien dat deze varianten opnieuw over het voetlicht van het nieuwe college worden gebracht. In dit verband wijzen GS op de zogenaamde 'Ecologie & 6A variant. Verkeerskundig noemen GS dit één van de meest robuuste oplossingen. Bovendien zouden er vanuit ecologisch oogpunt geen bezwaren bestaan tegen deze variant.

Voor de aanleg van een viaduct of tunnel is 60 miljoen beschikbaar uit de zogenaamde VERDER-gelden die bedoeld zijn voor het verbeteren van de regionale mobiliteit. GS benadrukken dat oplossingen wel op een goede manier binnen de omgeving moeten worden ingepast en moeten passen binnen de financiële kaders.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie