‘Rabobank wil ‘wij-bank’ zijn’

25 april 2012 om 00:00 Nieuws

Voor tal van culturele organisaties en evenementen in de regio is de Rabobank een onmisbare partner geworden. Henri Hofsteenge zegt dat de bank zich daarbij laat leiden door de maatschappelijke rol die zij wil spelen. ,,Wij zijn de bank die de meeste maatschappelijke initiatieven ondersteunt. Dat past ook bij onze coöperatieve insteek. Wij zijn een zelfstandige lokale bank. Wij maken onze eigen afwegingen waar we geld insteken. Een deel van onze winst, gaat naar de maatschappij terug. Ik werk zeven jaar bij de Rabobank. Ik ontdekte al snel wat de enorme toegevoegde waarde van de coöperatie voor de lokale samenleving is. We zijn geen filantropische instelling. Maar wij kijken extra hoe we mensen kunnen helpen. We zijn geen ik-bank, maar een wij-bank.’’

Hoofdsponsor steunt Amersfoort Jazz nog eens drie jaar AMERSFOORT - Zelf speelt hij niet onverdienstelijk saxofoon, maar een optreden tijdens het Amersfoort Jazz Festival, dat van 10 tot en met 13 mei wordt gehouden, zit er voor Henri Hofsteenge (50) nog niet in. Als belangrijkste sponsor van het festival blaast de directievoorzitter van de Rabobank Amersfoort en omstreken toch een belangrijk partijtje mee. Onlangs besloot de bank om ook de komende drie jaar op te treden als hoofdsponsor van het Amersfoortse Jazzfestival.

door John Spijkerman

Het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven gebeurt in de vorm van sponsoring, het steunen van goede doelen, de mogelijkheid om gebruik te maken van bedrijfsmiddelen van de bank en vrijwilligerswerk. Alle meer dan 200 medewerkers werken jaarlijks - in werktijd - één dag als vrijwilliger. De Rabobank Amersfoort en omstreken heeft een coöperatiefonds ingesteld. Voor 2012 stelt de bank 75.000 euro beschikbaar. Elf leden beslissen welke verzoeken ondersteund worden. dan moet je denken aan zaken als een wipkip, een uitje voor gehandicapten, het inrichten van een huiskamer voor jonge dementerenden. We kijken waar de hulp op z’n plek is. Daar willen we actief zijn.’’

Maar naast het coöperatiefonds kent de Rabobank ook gewone vormen van sponsoring. Zo is de bank hoofdsponsor van het Amersfoorts Jeugd Orkest, van Spoffin, Arteganza, Museum Flehite en natuurlijk van het jazzfestival. ,,Het moet om zaken gaan die veel mensen aangaan. Het moet goed zijn voor ons imago en het moet een maatschappelijke relevantie hebben. Van het jazzfestival genieten mensen. Honderdduizend mensen bezoeken het jazzfestival wat ook weer goed is voor de lokale economie.’’

De bank vraagt ook een tegenprestatie voor de sponsoring. ,,We zijn geen coöperatie die zegt ‘Hier heb je een zak geld. Bekijk het verder maar’. De Stichting Amersfoort Jazz is goed bezig, maar wij vragen ons af hoe je zo’n pareltje nog mooier kunt laten worden. We hebben hen gevraagd het evenement meer naar de wijken te brengen. Met Rabobank Amersfoort Jazz gaan we nu naar Museum Flehite en naar Dierenpark Amersfoort en er komt ook een deelprogramma voor jongeren.’’

Geïnspireerd door Alexander Beets is Hofsteenge saxofoon gaan spelen. Een optreden tijdens Amersfoort Jazz zit er nog niet in. ,,Je moet je eigen niveau kennen, maar ik ben wel een enorme jazzliefhebber. Ik zal er zaterdag 12 mei de hele dag zijn.’’ Hofsteenge wil graag naar het optreden van Candy Dulfer op De Hof. ,,Dat zij hier komt, is de verdienste van Alexander Beets. Dat hier zoveel internationale jazzsterren zullen zijn, komt door het unieke netwerk van Alexander Beets en Edward Dijxhoorn.’’

Hofsteenge is ook bestuurslid van Amersfoort Citymarketing. ,,Je wilt dat de regio Amersfoort het goed doet en beter gaat doen. Daarvoor wil je de gemeenten in de regio en de bedrijven beter laten samenwerken. Amersfoort heeft veel te bieden, maar mensen in Nederland kennen het te weinig.’’ Het Amersfoortse Jazzfestival is voor hem één van de manieren om Amersfoort op de kaart te zetten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie