‘Lijn 10 wordt te weinig gebruikt’

2 februari 2011 om 00:00 Nieuws

De actie van de ouderen was een initiatief van de jongerenorganisaties van de ChristenUnie en de SP. Met het verdwijnen van bus 10 moeten bewoners eerst naar het Centraal Station rijden om daar vervolgens over te stappen. Of ze moeten een eind lopen vanaf halte Borneoplein.

Actie van ouderen Eemgaarde voor goede busverbinding AMERSFOORT - Twee touringcars brachten vorige week dinsdagavond zo’n tachtig boze bewoners van wooncentrum Eemgaarde naar het stadhuis om actie te voeren. Zij kunnen sinds de invoering van een nieuwe dienstregeling op 12 december 2010 niet meer met lijn 10 rechtstreeks naar de winkels op de Leusderweg rijden. De ouderen willen dat verkeerswethouder Buijtelaar een en ander terugdraait. Hij heeft een afvaardiging van de bewoners uitgenodigd voor een gesprek. ,,Ik ben vooral benieuwd naar alternatieve ideeën voor een oplossing.’’

door John Spijkerman

Eerder verdween voor de bewoners van de Eemgaarde de busverbinding met het Euterpeplein al. Daardoor hebben de 238 huishoudens in de Eemgaarde geen directe verbinding meer met winkels, zoals de supermarkten aan de Leusderweg en de Plussupermarkt aan de Stadsring.

Uur reizen naar winkels

,,Nu hebben de bewoners nog één buslijn over en die rijdt direct naar het station. Ze moeten dan 1 of 2 keer overstappen om bij de winkel te komen. Ze zijn een uur langer bezig’’, vertelt Jeannette Schoonderwoerd. Zij is woordvoerder namens de jongeren van de ChristenUnie. De gemeente heeft een adviserende rol voor wat betreft het busvervoer. ,,De nieuwe dienstenregeling komt tot stand in overleg tussen gemeente, provincie en Connexxion’’, vertelt Schoonderwoerd. ,,Connexxion zegt dat Bus 10 is opgeheven omdat de lijn niet rendabel is en een te lage bezettingsgraad kent. Veel ouderen nemen nu de regiotaxi, maar dat is onpraktisch en veel duurder.’’

Wethouder Buijtelaar neemt het signaal van de ouderen zeer serieus. ,,Tegelijkertijd moet ik ook naar de cijfers kijken. Om lijn 10 terug te krijgen zullen op andere plekken buslijnen moeten verdwijnen. En daarvoor maken er te weinig mensen gebruik van lijn 10. Lijn 9 en 10 behoorden met lijn 1 tot de leegste van Amersfoort.’’ Waar lijn 10 is opgeheven, zijn lijn 2 en lijn 6 juist uitgebreid omdat die bussen juist vol zaten. ,,Als uit die cijfers blijkt dat sommige lijnen overbezet zijn, terwijl andere lijnen minder worden gebruikt, dan vind ik het in het belang van de gehele stad dat Connexxion de buslijnen anders verdeelt.’’

Goedkeuring ROCOV

Buijtelaar merkt op dat de nieuwe dienstregeling ook is goedgekeurd door het Regionaal Overleg Consumentenorganisaties (ROCOV) waarin de Seniorenraad Amersfoort zit. ,,De ROCOV-werkgroep Amersfoort staat nog steeds achter haar advies’’, weet Buijtelaar. ,,De seniorenraad heeft de situatie van de Eemgaarde niet meegenomen in zijn advies. De meeste ouderen in de Eemgaarde zijn daar niet bij aangesloten’’, stelt Schoonderwoerd.

Buijtelaar wil vertegenwoordigers van de Samenwerkende Ouderenbonden, de Seniorenraad en de Eemgaarde uitnodigen om met elkaar van gedachten te wisselen zodat de wensen van de Eemgaarde-bewoners in het vervolg ook kunnen worden ingebracht.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie