‘Dit is Nederlands in de praktijk’

Nieuws

,,Waanzinnig leuk dat jullie vanuit de maatschappelijke stage gaan schrijven’’, steekt Bon woensdagavond in het Amersfoortse wereldrestaurant van wal. ,,Creativiteit kun je leren’’, houdt ze de stuk of 25 kinderen en hun coaches voor. Ze luisteren geboeid naar de peptalk van de schrijfster, maar al snel moeten ze zelf aan de slag. ,,We gaan eerst ‘freewriten’’’, stelt Bon. ,,Zet je pen op het papier en schrijf op wat in je opkomt en als je niets weet, schrijf je dat gewoon op, want uiteindelijk komen dingen vanzelf boven.’’

Scholieren schrijven verhalen AMERSFOORT - Ruim vijftig leerlingen van ‘t Hooghelandt College hebben afgelopen week in restaurant Dara de eerste schreden gezet op het schrijverspad. In het kader van het project MaS-Writers kregen zij een workshop van kinderboekenschrijfster Annemarie Bon. Het bijzondere aan het project is dat volwassenen de leerlingen bij het schrijven coachen en dat deze jongeren later dit schooljaar op hun beurt basisscholieren zullen begeleiden. door André van der Velde

Terwijl de leerlingen druk aan het schrijven zijn en Bon hen ook allerlei andere associatietechnieken leert, kijkt initiatiefneemster Marie Louise Hehenkamp van de Stichting Gastvrij van een afstandje toe, genietend en trots. ,,Dit is een uniek project’’, zegt ze. ,,Vanuit een maatschappelijk betrokken gevoel de jeugd stimuleren te schrijven. Ik verwacht dat dit in een stroomversnelling komt en meer scholen mee zullen doen.’’

Het project wordt ook getrokken door Maarten van Norren en Feike Faase van de verhalenwedstrijd StoryAwards. ,,Vorig jaar ging het om twee keer zes leerlingen bij wijze van proef. Die leerlingen schreven onder begeleiding van volwassenen elk een verhaal en deden vervolgens mee aan de StoryAwards’’, vertelt Faase. ,,Zowel de jongeren als de begeleiders waren zo enthousiast, dat we besloten meer leerlingen erbij te betrekken. Zo kwamen we in contact met ‘t Hooghelandt College.’’

Leerkracht Peter van der Linde zag het gelijk helemaal zitten. ,,Als je het vak Nederlands geeft doe je het hiervoor’’, zegt hij wijzend naar de lange tafels waar ‘zijn’ leerlingen inmiddels druk bezig zijn met het verzinnen van een pakkende eerste zin. ,,Dit in Nederlands in de praktijk. Het is een moeilijk vak, ‘een rotvak’. Maar op deze manier krijgen de leerlingen inspiratie. Ze zijn met Nederlands bezig zonder dat ze het echt beseffen.’’

Alwin Peppels (15) is ondertussen al vergevorderd met de opzet van zijn verhaal. Samen met zijn coach Carla Schoenmaekers zet hij nog wat puntjes op de i. ,,We begonnen met de woorden herinnering, relaties en fantasie. Zo is het een verhaal geworden over een jongen die te goed is van vertrouwen’’, vertelt hij. Een echt verhaal heeft hij nog nooit eerder geschreven. ,,Ik heb veel ideeën, maar het uitwerken ervan is lastig.’’ Schoenmaekers herkent dat en stelt hem gelijk gerust. ,,Ik werk op de communicatieafdeling van de Rabobank en ben dus wel gewend dingen een kop en een staart te geven, dus het komt wel goed.’’

De komende weken zullen ze, net als de andere duo’s, veel wederzijds mailen om het verhaal verder handen en voeten te geven.

advertentie