Henriette Feith (sopraan, midden), Kaspar Kröner (countertenor, links) en Maurice Lammerts van Bueren (Piano).
Henriette Feith (sopraan, midden), Kaspar Kröner (countertenor, links) en Maurice Lammerts van Bueren (Piano). Maurice Lammerts van Bueren

Trouble with trebles in Mariënhof

18 mei 2018 om 06:48 Uit-cultuur/nieuws

AMERSFOORT Het vierde concert in de serie Music on Chairs van dit seizoen, vindt plaats op zondag 27 mei. Wederom is het concert in de Kapelzaal van de Mariënhof om 15.00 uur. Het vocale programma Trouble with trebles wordt gepresenteerd door sopraan Henriette Feith en countertenor Kaspar Kröner met Maurice Lammerts van Bueren aan de vleugel.

Peter Bruinsma

De Amersfoortse Henriette Feith nam enkele jaren geleden het initiatief voor de kamermuziekserie Music on Chairs. Uitganspunt is een serie van drie of vier vocale kamermuziekconcerten van een uur per seizoen met afwisselende bezettingen en bijzondere programma's. Op zich is de combinatie van twee zangers met een pianist niet heel bijzonder. ,,De hoge stemmen, die als combinatie bekend zijn in de barokmuziek, vinden elkaar hier in een programma waarin deze combinatie juist zelden voorkomt", legt Henriette Feith uit. Zij kende Kaspar Kröner vanuit hun deelname in koren, optredens en hun pianist Maurice Lammerts van Bueren. ,,Kaspar woont in Leusden, bij hem thuis vonden de eerste verkennende gesprekken plaats. Al gauw bleek Kaspar niet voor een voor de hand liggend programma te gaan, maar het meer in de richting van een liedrecital te willen zoeken. Goede ingevingen en een eensgezinde instelling zorgden uiteindelijk voor een fris programma dat beslist geen potpourri is geworden", vult Henriette Feith aan.

OPENINGSDUET Fanny Mendelssohn, Clara Schumann en de zangeres Pauline Viardot blijken elkaar gewoon gekend te hebben en waren alle drie ook uitstekende pianisten en docenten. Het jubelende openingsduet is wat je noemt een trouvaille. De Copla voor sopraan en alt is een vrolijke wals op een Nederlandse tekst. Dan volgen er liederen en duetten van Robert Schumann, Fanny Mendelssohn en Clara Schumann.

LIEDEREN Met twee liederen van John Duke volgt de overgang naar het twintigste eeuwse deel van het programma. John Duke en Samuel Barber werden belangrijke Amerikaanse liedcomponisten. Van Barber klinken twee liederen uit twee verschillende liedcycli. Barbers muziek kenmerkt zich door grote lijnen en heldere tonaliteiten. ,,Er zijn duidelijk verbanden tussen de componisten", zegt Henriette Feith. ,,Wat zij gemeen hebben is hun fascinatie voor woord en muziek en het wonderbaarlijke samensmelten tot een verbluffende eenheid. De hedendaagse componist Jack Heggie componeert vaak met andere stijlen, cross-over achtig, in het achterhoofd. In zijn lied Trouble with trebles verzucht de countertenor dat een 'pitch' soms een 'bitch' kan zijn.

TWEELUIK Heggie sluit met het lied 'Snake' ook goed aan bij het tweeluik van de Amersfoortse conservatoriumstudente Noëmi Schermann. Dit 19-jarige talent schreef de muziek voor Paradise, in opdracht voor Music on Chairs. Het is opmerkelijk hoe helder haar de sfeer van dit stuk voor ogen stond. Een vrolijk en meeslepend operaduet van Pauline Viardot besluit het concert.

Reserveren wordt aangeraden. Kijk voor meer informatie op www.musiconchairs.nl of bel met 06-52628597.

Sanne Koudijs
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie