Soli Amersfoort, dat begin december het Stabat Mater en het Te Deum uitvoert.
Soli Amersfoort, dat begin december het Stabat Mater en het Te Deum uitvoert. Soli Amersfoort

Soli Amersfoort in najaarsconcert

25 november 2018 om 08:31 Uit-cultuur/nieuws

AMERSFOORT Oratoriumkoor Soli Amersfoort brengt zaterdag 1 december om 20.00 uur onder leiding van Paul Valk het Stabat Mater van Haydn en het Te Deum van Arvo Pärt in een najaarsconcert in de St. Joriskerk.

Peter Bruinsma

Het Stabat mater van Haydn is een werk voor gemengd koor, vocale solisten, strijkorkest en orgel. In dit werk gebruikte Haydn het beroemde werk van Pergolesi als model voor zijn eigen compositie. Toen Haydn zijn nieuwe werk in 1767 in première bracht was het Stabat Mater van Pergolesi al heel populair. Het Stabat Mater is genoemd naar de beginwoorden van het middeleeuwse gedicht Stabat Mater Dolorosa.

Als gelovig mens wist Haydn de ernst van het gedicht tot het einde te verklanken. Haydn's grote oratoria zijn episch en lyrisch van aard, terwijl ook de grote koren, net als bij Händel, een grote plaats innemen. Zijn religieuze werken getuigen van een blijmoedig en tevens innig religieus wezen.

Koorlid Helene Veltman is ook belast met bestuurlijke koorzaken. Zij hoort duidelijk verschillen tussen de twee werken. ,,Het idioom van Haydn is toch vrij bekend. Het komt dichter bij wat we doorgaans zingen dan de muziek van Pärt die voor de meesten van ons nieuw is. Het contrast in beide werken is groot en daardoor ook interessant. Voor het koor is de partituur van Pärt soms best lastig. Dirigent Paul Valk ziet het echter als een grote uitdaging. Hij maakt de keuzes en wilde iets nieuws, iets anders proberen en vooral van de gebaande paden afwijken. Om het idioom van Arvo Pärt goed tot ons door te laten dringen repeteren we veel in aparte groepen, juist om de wendingen en de sprongen in de melodielijn goed te voelen en hoorbaar te maken."

MINIMAL MUSIC De 83 jarige Arvo Pärt uit Estland is de populairste levende componist van voornamelijke religieuze koormuziek. Zijn Te Deum uit 1984 componeerde hij in opdracht van de West Deutsche Rundfunk. De stijl die Pärt in de jaren zeventig ontwikkelde is verwant aan minimal music. Langzaam transformerende muzikale patronen roepen een gevoel van tijdloosheid op. Pärt kwam met een variant die hij 'tintinnabuli' noemde, afgeleid van het Latijnse woord voor klok. Er is één melodische stem en één die er gebroken drieklanken omheen speelt.

BETEKENIS In het Te Deum worden deze stemmen door wisselende koren en stemmen gezongen. Ook heeft Pärt er een 'drone' een lange doorlopende toon op één noot aan toegevoegd die door de windharp wordt gespeeld. Dat zorgt volgens de componist voor een diepere betekenis en het gevoel van een onveranderlijke spirituele kracht.

Soli Amersfoort heeft momenteel honderdtwintig leden. Een aantal waar muziek van Pärt doorgaans niet wordt uitgevoerd. ,,Aan ons de taak om de transparantie en het mystieke ook met veel zangers goed hoorbaar te maken", zegt Helene Veltman.

,,Ons volgende werk wordt de Johannes Passion van Bach die we op 5 april 2019 uitvoeren."

Jolanda Woltjer
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie