Shoppers van Shopopop staan klaar voor hun buren
Shoppers van Shopopop staan klaar voor hun buren Shopopop

Thuisbezorging, maar dan duurzaam:Shopopop debuteert in Amersfoort met uniek crowdshippingmodel

24 november 2022 om 12:28 Overig Deel je nieuws

Shopopop breidt per 1 december 2022 zijn systeem van collaboratieve levering uit naar Amersfoort. Met Shopopop kunnen klanten bestellingen bij winkeliers tegen een kleine vergoeding thuis laten bezorgen door een particuliere shopper. Het bedrijf veroverde de afgelopen jaren de Franse en Belgische markt en maakt dit jaar grote stappen om de duurzame thuislevering van allerhande bestellingen in Nederland uit te breiden.

Shopopop baseerde zijn platform, dat de deeleconomie ten volle benut, op de zogenaamde dabbawalas: de maaltijdbezorgers in India die dagelijks met een enorme precisie en stiptheid tienduizenden lunches afleveren op kantoren. Dit inspireerde twee jonge Franse ondernemers, Johan Ricaut en Antoine Cheul, tot een model van duurzame thuislevering, dat ze crowdshipping doopten. 

“Het idee achter het crowdshippingmodel van Shopopop is eenvoudig: gebruikmaken van verplaatsingen die mensen toch al maken, om zo duurzame efficiëntievoordelen te realiseren in tijd, geld en uitstoot. Ga je toch van A naar B, neem dan iets voor een ander mee”, zegt Caroline Schuurs, countrymanager Benelux bij Shopopop. “Particulieren kunnen zodoende iets goeds doen voor een ander, én voor de eigen portemonnee. De grootste voordelen worden echter behaald door de samenleving in zijn geheel: minder kilometers betekenen minder uitstoot, minder files en minder economische schade, en een betere luchtkwaliteit, leefbaarheid en gezondheid. Dat is pure winst voor de maatschappij.”

Het model van Shopopop kent drie partijen: de shop, de Shopper en de klant. De bestellingen verlopen via de mobiele app die Shopopop ontwikkelde. De klant bestelt bij een shop en een Shopper die zich in de buurt bevindt, krijgt hiervan een melding. De bestelling vindt zodoende binnen maximaal drie uur plaats, maar doorgaans veel sneller. De Shopper verdient minimaal vier euro per levering.

Shopopop debuteerde in Nederland in 2021 en werkt inmiddels samen met lokale bedrijven in Zwolle, Almere, Den Bosch en Hilversum. Daartoe behoren ook non-foodwinkels, die shoppers de mogelijkheid geven meerdere bestellingen in ‘hun buurt’ af te leveren en zodoende hun inkomsten te verhogen. De dienst van Shopopop is bovendien een perfecte aanvulling kan zijn voor lokale winkeliers die zelf geen Same Day Delivery kunnen aanbieden, zoals drogisterijen, bloemisten, groenteboeren, slijterijen etc. 

Een essentieel onderdeel van de filosofie van Shopopop is dat het bedrijf uitsluitend werkt met particuliere Shoppers. “Voor professionele bezorgers is bij Shopopop geen plaats”, zegt Schuurs. “Het gaat om het maximaal benutten van bestaande verplaatsingen door particulieren. Dat maakt ons fundamenteel verschillend van flitskoeriers als Gorillas of professionele bezorgers als Deliveroo en UberEats. Het Shopopop-model is in principe overal toepasbaar, ook in kleinere steden en gemeenten: overal waar er Shoppers zijn, kan er geleverd worden.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie