De kunst van het ondernemen

22 mei 2013 om 00:00 Cultuur

AMERSFOORT - De Amersfoortse beeldend kunstenaars Krista Israel en Suus Kooijman houden zich het liefst alleen bezig met het maken van kunst. Tijdens hun opleiding leerden ze de fijne kneepjes van hun ambacht en het creatieve proces. Hoe hun producten te ‘vermarkten’ leerden ze echter niet. Toch moet er ook ‘brood op de plank’ en dient de huur van het atelier betaald te worden. Hoe verstaat de beeldend kunstenaar de kunst van het ondernemen in tijden van economische crisis?

door Monique Schouten

Na haar opleiding tot edelsmid besloot glaskunstenaar Krista Israel ook de opleiding Glaskunst in Mechelen (België) te volgen. Ze studeert in juni af en realiseert zich goed dat ze haar werken ook moet verkopen. ,,Je moet alles zelf doen; marketing, acquisitie, fotowerk, website en social media. En mensen hebben geen idee wat je al moet weten van je materiaal en techniek voordat je tot je product komt.”

Gelukkig heeft Krista plezier in het geven van workshops die haar een bron van inkomen verschaffen. Daarnaast probeert ze haar werk te verkopen via galeries en verkoopexposities. Ook is ze deelnemer aan de KunstKijkRoute. Op 6 zondagmiddagen tonen 45 kunstenaars in Amersfoort hun werk waardoor jaarlijks zo’n 2000 kunstliefhebbers de weg naar betaalbare kunst vinden.

Concessies

Bij het maken van haar schilderijen en wandobjecten probeert Suus Kooijman niet de klant centraal te stellen maar haar werk vanuit haar eigen inspiratie vorm te geven. Toch doet ze soms concessies om te verkopen; haar serie ‘tussen Isselt en Eem’ bijvoorbeeld bevat bewust ook veel kleine werken. ,,Als je iedere dag werkt in je atelier en je verdient niks, dan gaat het ook nergens over. Mensen willen nog wel graag iets van je kopen dus ik zocht naar een betaalbare vorm die daarbij past.”

Suus onderneemt veel zelf, maakt keuzes en verbindt zich bewust aan een beperkt aantal galeries en kunstprojecten die het commerciële deel van het kunstenaarschap voor hun rekening nemen.

Stark anders in kunst is zo’n galerie in Amersfoort die het werk van jonge en gerenommeerde kunstenaars verkoopt. Marjolein Abma en Renny Starkenburg zijn er trots op om ‘echte’ producten te verkopen en kunstenaars een podium te bieden. ,,Idealisme is onze drijfveer, wij zijn geen commerciële tent en willen graag betaalbare kunst verkopen in de stad waar we trots op zijn. Je moet blijven investeren in mooie collecties, het wisselende aanbod, dát is voor ons de kunst van het ondernemen.Wij willen gaan voor mooie producten en geloven dat mensen ook mooie kunstwerken willen blijven kopen.”

Vanaf eind mei exposeert Krista Israel met glasobjecten bij Stark anders in kunst. Op woensdag 22 mei organiseert Stichting Kunst in Amersfoort een kennisavond voor kunstenaars met ondersteunende workshops op het gebied van zakelijke, publicitaire en organisatorische aspecten van de beroepspraktijk.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie