Wethouder wil schaamteloos onnodig € 60 miljoen over de balk smijten

5 april 2014 om 00:00 Activiteiten

Ten behoeve van de aanleg van de Westtangent is er in 2004(!) door DHV een grondige nut en noodzaak studie gedaan. In dit rapport werd voorspeld dat de reistijden tussen de Amsterdamseweg en de Stichtse rotonde in 2012 gemiddeld zo'n 20 minuten zou gaan bedragen en dat het treinverkeer tussen Amersfoort en Utrecht zou verdubbelen.

Hiervan is niets uitgekomen, want de onderzoekers konden een aantal belangrijke ontwikkelingen toen niet voorzien. O.a. (1) opkomst van het nieuwe werken, (2) sterke daling autoverkoop onder afgestudeerden, (3) geen toename in het besteedbaar inkomen vanaf 2007 en (4) zwaarste crisis sinds 1920.

Deze effecten zijn ook merkbaar. Op het genoemde tracé is zelfs tijdens de spits bijna nooit meer een file en het treinverkeer is met één trein extra in de spits gegroeid.

Volgens OESO en Wereldbank blijven de vooruitzichten voor de komende 10 jaar somber. Op zijn best een bescheiden groei, die substantieel lager zal zijn dan de inflatie.

Al met al hele duidelijke redenen om de aanleg van de Westtangent te heroverwegen. De wethouder denkt daar anders over. Vragen over de herijking van de nut en noodzaak worden zoveel mogelijk niet beantwoord. Pas na een WOB verzoek kreeg ik een rapportje waarin werd verwezen naar een recent modelletje waaruit de noodzaak van de aanleg zou moeten blijken.

Tot mijn verbijstering las ik dat de gemeente samen met omliggende gemeenten zelf een modelletje hadden gemaakt en dat in dit modelletje alleen 'groei'drivers zijn meegenomen (bouw van huizen e.d.). Heel vreemd, dat men geen deskundig mobiliteitsbureau onder de arm heeft genomen en schokkend, dat geen enkele sociale en economische trends zijn verwerkt. Was gebruik gemaakt van bestaande professionele modellen, dan was er waarschijnlijk uitgekomen, dat het autoverkeer de komende jaren in het gunstigste geval op het huidige niveau blijft, en dat de pieken verder zullen afzwakken en dat er dus de komende jaren geen enkele noodzaak is om deze verbinding aan te leggen.

De wethouder en ook een deel van het college heeft hier echter geen boodschap aan en wil geen degelijke nut en noodzaak studie zoals in 2004 is uitgevoerd.

Men stelt zich op het -ouderwetse- standpunt, dat de groei straks weer zal aantrekken en dat alles snel weer het oude wordt. Aan visie en realiteitszin ontbreekt het geheel, laat staan dat de moed er is om beter ten halve te keren dan ten hele te dwalen. En dus wordt er € 60 mio onnodig schaamteloos over de balk gesmeten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie