18 februari 2014 om 00:00 Nieuws

De Binnenstad van Amersfoort moet weer bruisen

De Amersfoortse Binnenstad heeft te kampen met leegstand van winkels. ‘Onnodig’ vindt Amersfoort Anders, die pleit voor een meer creatieve aanpak van de Binnenstad. Bewuster parkeren, meer activiteiten en een actieve rol van de gemeente zelf zijn volgens de lokale partij de sleutel voor ‘een Bruisende Binnenstad’.

De Binnenstad van Amersfoort heeft te veel leegstand, constateert Ruud Woudenberg, de nummer 2 op de lijst van Amersfoort Anders. Ruud is zelf al dertig jaar eigenaar van een winkel op de Kamp (cadeauwinkel Bananas) en ervaart aan den lijve het geworstel van veel collega’s in de Binnenstad.

“Veel inwoners van Amersfoort komen niet eens meer naar de Binnenstad. Dat is een veeg teken. Met weinig inspanningen kunnen we daar veel aan doen. De Binnenstad moet weer gaan bruisen!” is het pleidooi van de middenstander.

‘Moeilijk en duur parkeren’ wordt door de bezoekers vaak als grootste obstakel genoemd. Woudenberg wil samen met Parkeerservice een spaarsysteem opzetten voor parkeerminuten: “Bij aankopen krijg je dan parkeerminuten cadeau en is gratis parkeren binnen bereik”. Wat Amersfoort Anders betreft blijft het daar niet bij. Een verbeterd, digitaal parkeersysteem moet via een App duidelijk maken waar je je auto makkelijk kunt parkeren. Op bepaalde tijden, neem de koopzondagen, moet je goedkoper of zelfs gratis kunnen parkeren.

De gemeente moet wat Amersfoort Anders betreft veel actiever worden in het aantrekkelijker maken en promoten van de Binnenstad: meer ruimte voor creativiteit van winkeliers en horeca, mobiele kraampjes, meer markten en evenementen, bankjes, een autovrije Kamp, een vrolijke en kleurrijke aankleding van de straat. Daar past wat Amersfoort Anders betreft geen sterk bekritiseerde reclamebelasting bij, maar een gemeente die zelf investeert in de Binnenstad. Woudenberg: “Een aantrekkelijke Binnenstad schept banen en dat levert voor de gemeente juist geld op.”

Amersfoort zou wat Amersfoort Anders betreft: ‘De Gelukkigste Stad van Nederland’ moeten worden. Want ‘wie wil daar niet een keer komen kijken, eten en winkelen?’

“Het idee om Amersfoort ‘de Gelukkigste Stad van Nederland’ te maken kan iedereen op inhaken. Als winkeliers moeten we ‘de klantvriendelijkheid in Amersfoort’ tot een begrip maken. Vriendelijkheid kost tenslotte geen geld, het levert alleen maar geld op”, stelt Ruud Woudenberg.

De winkelier bepleit ook een andere aanpak bij de verhuurders van de lege panden: “Durf lage huren te vragen, of zelfs te verhuren op basis van een gedeelde omzet, dan komen er nieuwe initiatieven. Als dat aparte winkeltjes zijn gaat het publiek die na verloop van tijd vanzelf vinden. We moeten de cirkel van leegstand samen doorbreken. In Amsterdam is deze formule een groot succes gebleken bij de aanpak van de sterk achtergebleven Haarlemmerbuurt, daar is zelfs een soort ballotage commissie actief om te waarborgen dat de grote ketens geen beslag leggen op de aantrekkelijke winkelruimtes.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie