500 Miljoen voor bereikbaarheid regio

8 juli 2009 om 00:00 Nieuws

Deze maatregelen werden maandag bekend gemaakt door minister Kamiel Eurlings en gedeputeerde Jan Ekkers. ,,Knooppunt Hoevelaken is de draaischijf van Nederland. Daar komen veel verkeersstromen bij elkaar’’, aldus Eurlings. ,,Als het daar stilstaat, krijgen we op andere plekken ook problemen met de doorstroming.’’ In totaal komt er 32 kilometer asfalt bij op de snelwegen rond het knooppunt. Hierdoor moet de doorstroming verbeterd worden. Bij Leusden wordt de A 28 twee keer vierbaans. Andere snelwegen worden ook twee keer 4 baans. Vanaf Nijkerk wordt de snelweg twee keer 3 baans. Ook de doorstroming op bijvoorbeeld de Bunschoterstraat wordt verbeterd.

AMERSFOORT - De verschillende overheden gaan 500 miljoen in de bereikbaarheid van de provincie Utrecht steken. Op de snelwegen rond het Knooppunt Hoevelaken komt 32 kilometer extra asfalt. Het Knooppunt Hoevelaken krijgt fly-overs, zodat het verkeer sneller af kan wikkelen. De gemeente Amersfoort neemt in het najaar een besluit over een weg, die de verkeersdruk op Barchman Wuytierslaan en de Daam Fockemalaan moet verminderen. Voor deze weg is maximaal tachtig miljoen beschikbaar.

Op Knoopppunt Hoevelaken zullen grote fly-overs zorgen voor betere doorstroming. ,,Fly-over is een rot woord’’, vond de minister. ,,Hun effect moet echter niet onderschat worden. Hierdoor kan het verkeer snel afgewikkeld worden.’’

Eurlings vertelde dat de zogeheten Eemlus, de aanleg van een nieuwe snelweg waar Nijkerk tegen is, niet door gaat. Er komt een onderzoek of de afrit bij Hoevelaken open kan blijven. ,,De doorstroming op de snelwegen is het allerbelangrijkste. Als het verkeer in kan voegen, zonder overlast te veroorzaken, kan de weg openblijven. We moeten mensen ook niet dwingen om te rijden.’’ Rond 2016 moeten de werkzaamheden beginnen.

Amersfoort gaat weer werken aan een ontsluitingsweg aan de westkant van de stad, die ook Soest zal helpen. Voor dit plan is maximaal 80 miljoen beschikbaar. ,,We willen open naar de varianten kijken. De duurste kost tachtig miljoen. We willen de mogelijkheid open houden voor deze variant te kiezen. We kunnen echter ook voor een goedkopere oplossing gaan’’, vertelde wethouder Ruud Luchtenveld. Hij verwacht dat er in oktober een besluit valt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie