Cosmo Hairstyling voor kwaliteit

20 augustus 2008 om 00:00 Nieuws

,,Niet alleen in knip-, kleur- en styletechnieken maar bovenal ook in de kunst van het omgaan met de klant. Want een klant is geen knipmodel die alles over zich heen laten komen. De klant is iemand van vlees en bloed met een eigen mening die je moet respecteren. Tijdens de behandeling is de persoon die in de kapperstoel zit, voor jou, de belangrijkste persoon die er bestaat. Persoonlijke aandacht daar draait het allemaal om. Jij moet er voor zorgen dat de klant denkt ‘Ha gezellig, ik mag naar de kapper’. Dat geld zeker ook voor de jongere klanten.” Engelgeer: ,,We hebben extra aandacht voor de kinderen, die verwennen we echt. Nemen alle tijd voor ze, ze krijgen een glittertje of een kleurgel en na afloop mogen ze altijd even grabbelen.”

AMERSFOORT - Cosmo Hairstyling startte in de jaren 80, van de vorige eeuw, met drie salons. In 2008 zijn er meer dan 75 kapsalons onder de Cosmo vlag. Iedere Cosmo kapsalon staat onder leiding van een zelfstandig ondernemer in Amersfoort is dat Christa Engelgeer. Persoonlijke aandacht en een gedegen vaktechniek antwoordt Engelgeer zonder aarzelen op de vraag waar Cosmo zich in onderscheidt. ,,Een kapper die -vers van school- bij ons in dienst komt, wordt nog drie jaar lang bijgespijkerd.”

Cosmo hanteert de zogenaamde ABCD formule, Aandacht -voor de klant-, Betrouwbaarheid -vakkennis verzekerd-, Creativiteit en Duidelijkheid. ,,Die creativiteit zit er bij Cosmo ingebakken, ieder jaar worden er nieuwe kapsels gelanceerd. De ideeën daarvoor komen van internationale beurzen.” Legt Engelgeer uit: ,,Duidelijkheid betekent prijstransparantie. Je weet altijd van tevoren hoeveel geld de behandeling kost, geen verrassingen dus.”

De kapsels van nu zijn een stuk nonchalanter dan vroeger. ,,Een paar jaar geleden moest het allemaal nog onberispelijk zitten, heel chique. De klant ging echt ieder zes of zeven weken bij de kapper langs. Dat is allemaal verleden tijd, tegenwoordig komen klanten misschien eens in de twee maanden. Dan zeggen ze: ‘doe maar iets makkelijks, iets waarmee ik thuis ook snel klaar ben’. De stijl is casual en de kleuren zijn rustig, geen extreme dingen meer. Wat je nog steeds overal ziet is de boblijn maar dan niet de klassieke maar modernere varianten, bijvoorbeeld ultra kort of asymmetrisch. Eigenlijk is dat wel het leuke van deze tijd, alles mag, niets moet, lekker doen waar je zin in had. Liep eerder 80 procent van de klanten met vrijwel hetzelfde haar de deur uit, nu is dat helemaal niet meer.”

Mensen blij maken daar draait in het in dit vak om vindt Engelgeer en daarvoor doen de Cosmokappers dan ook hun uiterste best. ,,We halen echt alles uit de kast om onze klanten tevreden te houden.”

u Cosmo Hairstyling, Grote Haag 21, telefoon 033-4652235.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie