Torenpop trekt vol plein

2 juli 2008 om 00:00 Nieuws

foto’s Janus Visser/BDU

BINNENSTAD - Met een breed geprogrammeerd Torenpop 2008 wist poppodium De Kelder het Lieve Vrouwekerkhof weer vol te krijgen. Een enthousiast publiek kon genieten van muziek op twee podia waarbij het aanbod varieerde van de vrolijke jazzpop van Room Eleven tot aan de vuige garagerock van Claw boys Claw. Op de al weer 14e editie van Torenpop was op het kleine podium ruimte voor de lokale helden uit Amersfoort en een zestal aanstormende bandjes.

door Hans Duijvensz

Na wat gespetter trok zaterdagmiddag rond twee uur de lucht open en was er ruimte voor de pretpunk a la Ramones van Destine. De jonge bandleden zijn door frontman Robin van Loenen uit verschillende bandjes gehaald en er is een dynamische groep neergezet die enthousiast het werk van de eerste EP ‘A frozen dream’ aan het publiek presenteerde. Na de snelle jongens van Destine kwam Room Eleven on stage en was het podium voor even een sappig groene weide. Alsof frontvrouw Janne Schra voor het eerst de stal mocht verlaten zo sprong ze in het rond en nam iedereen gelijk voor zich in. Met haar prachtige jazzy stemgeluid en de bekwame conservatorium muzikanten kwam het geluid van het tweede album ‘Mmm…Gumbo’ goed naar voren; vooral de toetsenist zorgde voor dat lekkere folky niets-aan-de-hand sfeertje. Voor even kwamen ook de jaren ’30 langs met de contrabas en mandoline in een tweetal ragtime nummers en zangeres Janne Schra wist het publiek te verleiden om samen met haar de hits ‘Hey, hey, hey’ en ‘seeds’ op intieme wijze te brengen.

De middag werd afgesloten met de Amsterdamse cross-over band Bernies Lounge, een negenmans formatie gegroepeerd rond de charismatische Spaanse zangeres Mapi Quintana Bellon. Bernies Lounge bracht een zonnige mix van balkan-beats, son, flamenco en soukous op het podium, waar de 4-koppige blazerssectie met trompet, trombone en tenorsax aangenaam aanschoof bij het spetterende congaspel en de frontvrouw op de rasp. Met teksten in het Engels en Spaans bracht Bernies Lounge een swingende world-mix tot stand zodat de eerste voetjes van de vloer konden.

Na de ska-punk van Jaya the cat en de hip-hop van rapper Typhoon was het tijd voor de al weer 25-jarige Claw boys Claw. De oude rockers Peter te Bos en gitarist John Cameron lieten horen dat ze terug van weggeweest zijn met veel werk van het laatste album ‘Pajama days’. Alsof ze door een bak met grind ploegden zo gingen de mannen getergd te keer en speelden ze het plein plat met een keiharde set. Voor de vele oudere jongeren in het publiek die speciaal voor hen kwamen kijken zong Peter dan nog even de enige hitsingle Rosie uit ook alweer ’92.

Het Amsterdamse trio Voicst zette het plein in vuur en vlam met up-tempo beats van het nieuwe album ‘A tale of two devils’. Het hitje ‘everyday I work on the road’ werd door iedereen meegebruld en het plezier was compleet toen Voicst levensgrote ballonnen ogen en dolfijnen het publiek ingooide. Aangevuld met een drietal blazers en dj About zorgde Voicst voor een aanstekelijke festival act die de avond samen met house dj Joost van Bellen waardig afsloot.

De Kelder organisatie van Torenpop kijkt tevreden terug: ,,De optredens liepen mooi in elkaar over door het gebruik van twee podia en de bands hebben zich goed aan het tijdschema gehouden. Het was leuk om te zien dat ook de bands op het kleine podium, zoals Airbag, Chemisphere en Wilsum zorgden voor een enthousiast publiek en ook Amersfoortse bands als The Zoo, Sheriff of Hong Kong en One Stone konden zich voor het voetlicht spelen.“

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie