Stichting A28 Duurzaam wil overkapping tussen Barneveldse beek en Valleikanaal

13 juni 2008 om 00:00 Nieuws

Om de doorstroming op de A28 te verbeteren wil Rijkswaterstaat (RWS) de Rijksweg in 2011 of 2012 verbreden, maar dat kan ook later worden. De A28 moet dan worden uitgebreid tot twee keer drie rijstroken. Als de weg wordt verbreed, is RWS verplicht maatregelen te nemen op het gebied van geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen. Waar er bij de bouw van woningen in Vathorst meteen hoge geluidsschermen langs de weg moeten worden gebouwd, ontbreken deze bij de bestaande bebouwing in Schuilenburg en Dorrestein. Dat komt omdat er destijds andere normen golden.

SCHUILENBURG - Omwonenden van de A28 in Schuilenburg hebben op vrijdag 6 juni de Stichting Amersfoort-Schuilenburg A 28 Duurzaam opgericht. De stichting wil dat de A28 overkapt wordt tussen het Valleikanaal en de Barneveldse beek. Overkapping over een lengte van 1 kilometer zou 60 miljoen euro kosten. Wethouder Luchtenveld staat in beginsel positief tegen het aandragen van creatieve ideeën. Hij vindt het plan de moeite waard om te onderzoeken, laat hij via zijn voorlichter weten.

door John Spijkerman

De gemeente Amersfoort vindt dat er snel wat moet gebeuren aan de geluidsoverlast op de A28 bij Schuilenburg en Randenbroek. Tenminste 720 woningen hebben er al tientallen jaren last van. Een subsidie-verzoek van de gemeente voor de voorbereiding van en het plaatsen van geluidsschermen werd twee jaar geleden afgewezen door het Ministerie van VROM. De gemeente is deze week tegen die afwijzing bij de Raad van State in hoger beroep gegaan. VROM vindt dat het plaatsen van geluidsschermen in dit geval tot de verantwoordelijkheid behoort van Rijkswaterstaat, omdat RWS de weg gaat verbreden. Maar RWS wil pas geluidsschermen plaatsen op het moment dat de verbreding van de A28 plaatsvindt.

,,We gaan niet voor geluidsschermen, want die geven niet een geluidsreductie voor elke bewoner,'' zegt Fred Polhout. Hij is voorzitter van de stichting A28 Duurzaam. Mensen die bijvoorbeeld negen hoog wonen, zullen ook bij het plaatsen van geluidsschermen ook aan de buitenkant van hun woning last van het geluid blijven houden. En dan is er nog de fijnstofproblematiek. Overkapping van de A28 zou flink schelen in de geluidsbelasting. De stichting denkt aan twee kappen over drie rijbanen. Met overkapping zou de geluidsbelasting die nu op 65 tot 70 decibel ligt, 20 decibel lager komen te liggen. De luchtkwaliteit zou ook beter worden, omdat de fijnstofbelasting met 50 procent zou verminderen.

,,We willen een platform zijn voor alle bewoners van de wijk'', zegt Polhout. De Stichting wil wel samenwerking zoeken met andere groepen, zoals de Belangenvereniging Dorrestein en omgeving die al heel lang bezig is met geluidsschermen langs de A28.

Polhout verwacht dat er binnen een half jaar meer duidelijkheid zal zijn over de plannen. Daarom is het 'strategisch' een belangrijk moment om juist nu de stichting op te richten. Hij wil dat de stichting als volwaardig partner mee gaat praten met alle partijen die bij de plannen betrokken zijn.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie