Afrit Kersenbaan bij tunnel Roethof van tafel

29 april 2008 om 00:00 Nieuws

LEUSDERKWARTIER - De verlengde Kersenbaan krijgt als het aan het college van b. en w. ligt, bij de kruising 'Roethof' een tunnelbak zonder op- en afritten. Met het schrappen daarvan hebben b. en w. hun eerder gekozen voorkeursvariant losgelaten en zijn zij de participatiegroep tegemoetgekomen. ,,Deze variant leidt tot meer auto's op de Kersenbaan, minder sluipverkeer door de wijk en een hogere verkeersveiligheid. En dat is ook de bedoeling, daarvoor wordt de weg juist aangelegd", aldus verantwoordelijk wethouder Ruud Luchtenveld.

door André van der Velde

Het verlengen van de Kersenbaan tussen de Leusderweg en de A28 moet de bereikbaarheid van het Centraal Stadsgebied verbeteren. De gemeente verwacht dat de werkzaamheden volgend jaar kunnen worden uitgevoerd en dat het tweede deel van de Kersenbaan in 2010 wordt geopend.

Luchtenveld verdedigde twee maanden geleden nog de zogenoemde voorkeursvariant van de gemeente, variant 2C-accent. Na overleg met de adviserende participatiegroep van onder meer omwonenden, is hij naar eigen zeggen tot nieuwe inzichten gekomen en zijn de op- en afritten van de geplande tunnel bij Roethof van tafel. ,,We zijn gevoelig gebleken voor de te verwachten verkeersdrukte op de Vermeerstraat. Het college is er nu van overtuigd dat het risico dat automobilisten via de afrit bij Roethof de Kersenbaan verlaten en via de Vermeerstraat naar de binnenstad rijden, te groot is." Dat sluipverkeer leidt volgens Luchtenveld tot verkeersonveilige situaties voor onder meer fietsers.

Nadeel van de variant zonder op- en afritten bij Roethof is dat er meer autoverkeer door Dorrestein zal rijden dan in alle andere door de gemeente voorgestelde varianten. Luchtenveld: ,,Maar ten opzichte van de huidige situatie waarbij zo'n 5000 auto's per etmaal de Vermeerstraat passeren, leidt de Kersenbaan tot een vermindering van 2000 auto's per dag. En dat achten wij aanvaardbaar."

Niet op alle punten is het college de participatiegroep tegemoet gekomen. Zo wordt niet de hele Vermeerstraat eenrichtingsverkeer, maar slechts een deel. Ook is het afsluiten van de Arnhemseweg zuid voor autoverkeer volgens Luchtenveld niet haalbaar. ,,Door de afsluiting wordt het probleem verplaatst naar de Woestijgerweg. Dat is geen logische omrijroute en bovendien gaat het verkeer dan door een woonwijk. Hij beseft dat de omwonenden van de Arnhemseweg zuid niet gelukkig zijn met het besluit. ,,Mensen die gingen voor het autoluw maken van de straat krijgen niet het volle pond, maar het autoverkeer zal daar wel fors verminderen, van 9000 nu tot 2800 straks." Volgens Luchtenveld zal door het nemen van snelheidsbeperkende maatregelen de Arnhemseweg zuid ook onaantrekkelijk worden gemaakt voor doorgaand verkeer. Om geluidsoverlast te verminderen komt er bovendien stil asfalt.

Ook het verlengen van de tunnelbak tot de Mestdagstraat, zoals de participatiegroep voorstaat, is volgens Luchtenveld niet haalbaar. ,,Het verlengen van de tunnelbak met 200 meter kost 2,5 miljoen euro extra. Voor een ophoging van de totale kosten tot 28 miljoen euro is geen geld." Wel zullen geluidsschermen worden geplaatst om geluidsoverlast door het passerende verkeer tegen te gaan en te voldoen aan de wet geluidshinder.

In De Ronde van 20 mei wordt het voorstel van burgemeester en wethouders door de gemeenteraad besproken. Nu het ontwerp voor de nieuwe kruising door het college is vastgesteld, wordt binnenkort het ontwerp bestemmingsplan Leusderkwartier vrijgegeven voor inspraak.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie