Commentaar: Tunnelvisie

21 november 2012 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Meer dan vijftig jaar wordt er al gepraat over de westelijke ontsluiting van Amersfoort. Ondanks het uitvoerige participatietraject dat de gemeente heeft opgezet met allerlei belangengroeperingen, lijkt het voorstel van het college een haastklus. Op het allerlaatste moment kwam het idee op tafel een tunnel in plaats van een viaduct te bouwen, terwijl daar niet in het participatieproces over gesproken is. DierenPark Amersfoort voelt zich miskend en vreest voor zijn voortbestaan. De tunnel is pal voor de entree van het DierenPark gepland en het toekomstige tracé loopt over het huidige parkeerterrein.

Wethouder Buijtelaar vertelt dat er ‘stevig’ in het college is gediscussieerd en dat daarbij de tunnelvariant naar voren is gekomen. De discussies zullen ongetwijfeld vergemakkelijkt zijn door het vooruitzicht dat Amersfoort daarvoor maximaal zestig miljoen krijgt uit de VERDER-pot. Die gelden zijn bedoeld om mobiliteitsvraagstukken in de regio op te lossen, waaronder dat aan de westkant van de stad.

De Westtangent is een langgekoesterde wens van het Amersfoortse bedrijfsleven. Een goede ontsluiting aan de westkant van Amersfoort wordt nodig geacht voor een stad die in dertig jaar tijd bijna verdubbeld is in inwonertal. Plannen om het traject twee keer tweebaans te maken zijn allang in de prullenband verdwenen. Wat resteert is het idee een tunnel of viaduct te bouwen onder of over het spoor aan de Barchman Wuytierslaan. Daardoor kan er enkele minuten sneller over het 2,5 kilometer lange traject tussen Stichtse Rotonde en Amsterdamseweg worden gereden. B en W willen een betere verkeersdoorstroming en wijzen erop dat de verkeersdruk zal blijven toenemen. Een extra argument zijn 1000 tot 2000 woningen die op het spooremplacement gebouwd zouden moeten worden. Maar óf en wanneer dat gaat gebeuren? Volgens berekeningen staan automobilisten in 2020 tijdens de spits zo’n 14 tot 17 minuten in de file. Nu is dat nog 7 minuten.

Dat de verkeersdruk op het traject groeit, wordt overigens bestreden door bewonersgroeperingen. Zij constateren dat het minder druk is geworden en zijn bang dat juist een viaduct of een tunnel een verkeersaanzuigende werking zal hebben. Ze willen de knelpunten in het traject aanpakken, maar niets doen aan de spoorwegovergang en gaan ervan uit dat de verkeersdrukte niet verder zal toenemen.

Ook de politiek is verdeeld. GroenLinks en D66 voelen meer voor de nul-variant of 10+variant van de bewonersgroepen. Zij willen geen aantasting van milieu en ecologie. De VVD lijkt meer te voelen voor de tunnelvariant. VVD-gedeputeerde Remco van Lunteren heeft vanuit het provinciehuis al gedreigd dat de provincie de besluitvorming over zal nemen als de gemeente niet snel ingrijpende maatregelen neemt. Het kan nog spannend worden voordat er licht aan het eind van de tunnel gloort.

John Spijkerman

redacteur/verslaggever De Stad Amersfoort.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie