Arnhemsestraat borrelt van bedrijvigheid

16 mei 2012 om 00:00 Ondernemend

Ondernemers, Erik Andringa van leerspeciaalzaak High Tension Leatherwear, Ben Meelhuysen van The General Store en Gé Verhoef van Florale Haircare, zelf eigenaren van een speciaalzaak, zijn de trekkers van het Keikwartier. ,,Iemand moet het initiatief nemen en dat hebben wij op ons genomen, wij zijn de moderne variant van de Keitrekkers. We proberen de hele buurt; alle ondernemers, bewoners en pandeigenaren, om iedereen achter de plannen te krijgen’’, vertelt Andringa enthousiast.

BINNENSTAD - Het borrelt in de Arnhemsestraat en als het aan de ondernemers van de straat ligt, dan gaat dat borrelen snel over in bruisen. Maar ze willen niet alleen bruisen, de ondernemers van de straat koersen af op een groter geheel: het Keikwartier, waarin ze samen optrekken met Amicitia, Koestraat, Grote Haag, Achter de Arnhemse Poortwal, Zuidsingel en de Varkensmarkt. Het Keikwartier spiegelt zich aan de negen straatjes in Amsterdam en wil zich net als hen onderscheiden door een grote winkeldiversiteit. Geen onpersoonlijke grote ketens maar speciaalzaken waarvoor veel mensen graag naar Amersfoort afreizen.

Uniek sellingpoint

,,Met zijn allen willen we de straten in ,,ons stukje stad’’ een positieve boost geven”, vervolgt hij. ,,We willen naam maken als het gezelligste en het meest gevarieerde deel van Amersfoort. Uniek sellingpoint zijn onze winkels, met een aanbod dat je nergens anders vindt. Het publiek moet het heerlijk vinden om door het Keikwartier te flaneren en zelf de leuke kanten van deze buurt te ontdekken.”

Meelhuysen knikt instemmend. ,,We zijn een winkelstraat vol unieke speciaalzaken, exclusiviteit in een breed aanbod en dus bij uitstek een funshopgebied’’, vult hij aan.

Een stukje Frankrijk...

De Arnhemsestraat begint bij de beroemde Amersfoortse Kei, de naamgever van het Keikwartier en ook als zodanig onmisbaar in de plannen van de ondernemers. ,,De Kei betekent veel voor ons, niet alleen als markant beginpunt, maar hij zorgt er ook voor dat toeristen door onze straat wandelen. Hij hoort echt bij dit deel van de stad’’, meent Andringa.

Varkensmarkt

Aan het andere eind van de straat ligt de Varkensmarkt, een plein waar als het aan de drie ondernemers en hun achterban ligt nog wel wat aan mag gebeuren. Andringa: ,,Het plein is nu te rommelig, overal gestalde fietsen, en de bushalte. Het heeft geen sfeer, geen ziel. Als ik door mijn oogharen kijk, dan zie ik een gezellig pleintje met terrasjes, voldoende groen en een fontein om aan te zitten. Een plein waar je wat kunt beleven; muziek, een portrettekenaar of een poppentheater. Beetje een mediterrane sfeer, warm en vol gezelligheid.’’

,,Maar dan moet de bushalte weg van de Varkensmarkt”, vult Meelhuysen zijn collega-ondernemer aan. ,,Een bus dwars door het winkelgebied zorgt ervoor dat het centrum in twee delen uiteenvalt, waardoor het veel minder aantrekkelijk is voor de bezoekers van de binnenstad dan het zou kunnen zijn. De bus zorgt ook voor veel onveilige situaties. Voor de voetgangers en de fietsers op de singel. Zeker onveilig voor toeristen die niet bekend zijn met fenomeen van bussen in een winkel en wandelgebied.’’

Gratis vakkundig advies

Gezelligheid op de Varkensmarkt, maar ook gezelligheid in de straten van het Keikwartier. ,,Dat is een van de dingen die we aan gaan pakken. Je moet de straat inkijken en denken: ‘Hé leuk, lekker sfeertje, daar moet ik zijn’’, aldus Verhoef. ,,Hoe we dat gaan doen, blijft nog even een verrassing, maar over niet al te lange tijd is de straat zoals we hem willen hebben. We moeten ervoor zorgen dat de consument bij ons komt en niet op het internet blijft hangen. Op internet vind je informatie over producten en prijs. Voor een eerste oriëntatie is dat prima, maar wil je een product echt beoordelen, dan is een bezoek aan een fysieke winkel onontbeerlijk. In die winkel krijg je ook nog eens gratis en voor niets het advies van de vakman. Wanneer je kijkt naar de speciaalzaken hier, dan staan er stuk voor stuk vakmensen met hart voor hun klant en liefde voor hun product achter de toonbank. Ook dat is het kenmerk van onze de winkels”, benadrukt hij.

Gepassioneerd

,,En de winkels in de Arnhemsestraat zijn voor een belangrijk deel in handen van professionele en gepassioneerde ondernemers die zelf iedere dag de klanten helpen.’’

Klant is koning

,,Als klant merk je dat meteen’’, zegt Andringa. ,,Het maakt nogal wat uit wanneer je door iemand geholpen wordt met ervaring en binding met de aangeboden artikelen. Je kunt wel stellen dat de klant hier nog koning is, en op een manier geholpen wordt die vroeger als heel normaal gold. Dan hebben we het over vriendelijkheid, behulpzaamheid en service, allemaal zaken die de laatste decennia behoorlijk naar de achtergrond zijn verdwenen.’’

Shoppen en relaxen

Ruim vierentwintig winkels telt de Arnhemsestraat, samen vormen ze een unieke winkelmix, een leerspeciaalzaak, de Russische delicatessenwinkel, de winkel in professionele dansbenodigdheden, een naaimachinespeciaalzaak, een compact warenhuis, grote maten winkels voor mannen en vrouwen, een sigarenspeciaalzaak, kruidenreformwinkel, exclusieve opticien, woondesign, trendy damesmode, een winkel met in en verkoop van gebruikte goederen, een bedden en linnen speciaalzaak, damesondermode, een gameshop, elektronica specialist, kunstgalerie en de winkel in kappersbenodigdheden.

Op steenworpafstand ook nog een ruim gesorteerde winkel in nieuwe en gebruikte boeken. Naast winkels, is er een groot aantal horecagelegenheden met terras, bezoekers kunnen kiezen uit een heerlijke vlaai, goed belegde bagels, een originele high tea of een uitgebreide maaltijd.

,,Arnhemsestraat, hartje Amersfoort, heet iedereen van harte welkom’’, nodigt Andringa de consument uit.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie