Grootschalige werkzaamheden spoor Amersfoort
13 oktober 2011 om 00:00 NieuwsMet de aanleg van de dive-under kunnen treinen elkaar straks vrij kruisen. Dit betekent dat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten en de kans op vertragingen kleiner wordt. Vanaf eind 2012 kunnen treinen gebruik maken van de dive-under. Deze ondergrondse spoorkruising is een betonnen U-vormige bak, deels overkapt. De bak wordt 640 meter lang. Het overkapte deel is 210 meter lang, de westelijke toerit is 240 meter lang en de oostelijke toerit bijna 190 meter.
Op zaterdag 22 oktober is het mogelijk om het project 'Vrije Spoorkruising Amersfoort West' van dichtbij te bekijken. De grote betonnen dekplaten worden het spoor ingereden. Tijdens deze grootschalige werkzaamheden worden tijdelijk de sporen verwijderd en worden de damwanden voor de dive-under geplaatst. Zodra de dekplaten er liggen wordt het spoor teruggebouwd. Naast werk aan de dive-under worden fundatiepalen aangebracht voor het nieuwe geluidsscherm langs het spoor tussen Utrecht en Amersfoort.
Voor omwonenden en reizigers blijven de werkzaamheden niet onopgemerkt. Direct omwonenden zijn gecompenseerd en kunnen van 19 t/m 24 oktober de nacht ergens anders doorbrengen. Het treinverkeer wordt vrijdag 21, zaterdag 22 oktober en zondag 23 oktober omgeleid. Voor reisadvies kunnen reizigers www.ns.nl raadplegen.
u Meer informatie op http://www.prorail.nl/amersfoortwest.