‘Kersenbaan is politieke obsessie’

23 maart 2011 om 00:00 Nieuws

Dat de gemeenteraad het bestemmingsplan Leusderkwartier vaststelde, was geen verrassing voor voorzitter Theo Stubbé van de vereniging Kersenbaan Actief. ,,We wisten van te voren dat het zo zou gaan, maar we wilden ons gezicht aan de politiek laten zien en ze duidelijk maken dat ze niet goed bezig zijn.’’ De vereniging telt bijna 200 leden. Volgens Stubbé zijn er zo’n 500 bezwaarschriften ingediend. Opmerkelijk is dat het aantal mensen dat bezwaar maakt tegen het bestemmingsplan nu een stuk hoger ligt dan dat bij het eerste - inmiddels vernietigde - bestemmingsplan uit 2009. Toen 127, nu zo’n 500.

Vereniging moet gelijk nu gaan halen bij rechter AMERSFOORT - Ondanks zo’n vijfhonderd bezwaarschriften tegen het bestemmingsplan Leusderkwartier werd de behandeling ervan door de gemeenteraad vorige week als een hamerstuk afgedaan. Leden van de bewonersvereniging Kersenbaan Actief die op de publieke tribune toekeken, moesten constateren dat de aanleg van de Kersenbaan - die mogelijk wordt gemaakt met het bestemmingsplan - voor de meeste raadsleden geen probleem is.

door John Spijkerman

Het eerste deel van de Kersenbaan, tussen de Stationsstraat en de Leusderweg werd in 2000 aangelegd. Met de aanleg van het tweede deel van de Kersenbaan dat van de Leusderweg tot de A28 moet lopen, wil de gemeente de bereikbaarheid van de binnenstad verhogen. Onderdeel van de plannen is de aanpak van het gevaarlijke kruispunt bij Roethof. De Kersenbaan moet bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in de omliggende woonstraten. Theo Stubbé erkent dat het kruispunt bij Roethof een groot probleem is. ,,De Kersenbaan is niet nodig, een rotonde bij Roethof wel. Die rotonde had al kunnen worden aangelegd. Dat had al vijf jaar geleden gemoeten.’’ Stubbé denkt dat daartoe niet is besloten omdat de gemeente er anders bang voor is dat de Kersenbaan er niet komt. ,,De Kersenbaan is een politieke obsessie’’, meent Stubbé. ,,Als je de vijf invalswegen in Amersfoort Zuid goed gebruikt, is de Kersenbaan onzin. Wat nodig is, is een goede doorstroming.’’ De verkeersaannames die ten grondslag lagen aan de Kersenbaan kloppen niet, vindt Stubbé. ,,De Kersenbaan was nodig omdat men in het Centraal Stadsgebied ging bouwen, maar al die extra gebouwen hebben geen extra verkeer opgeleverd.’’ Dat blijkt uit cijfers en metingen die in 2010 werden uitgevoerd. Daaruit werd duidelijk dat de groei van het verkeer alleen een autonome groei was en niet werd veroorzaakt door de ontwikkelingen in het Centraal Stadsgebied. ,,Bovendien gaat de weg straks sowieso acht miljoen extra kosten. De Kersenbaan is een prestigeproject. En er is niemand die naar onze argumenten luistert.’’

,,Ik heb nog nooit zo’n armoedig stelletje bij elkaar gezien”, foetert Hein van der Heyden, lid van Kersenbaan Actief, direct na afloop van de raadsvergadering. ,,Er wordt geen hoor en wederhoor toegepast. Zoveel bezwaarschriften worden zo van tafel geveegd. Deze oplossing is geen oplossing. Een goede rondweg rond Amersfoort kost minder geld dan de Kersenbaan.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie