‘Vergunningparkeren niet opleggen’

12 januari 2011 om 00:00 Nieuws

Vorige week ontstond er enige commotie over het mogelijk invoeren van vergunningparkeren in bestaande Amersfoortse wijken. PvdA-raadslid Smits Alvarez suggereerde dat het nieuwe beoogde parkeerbeleid het college van b en w ‘carte blanche’ zou geven om in grote delen van de stad vergunningparkeren in te voeren. ‘Onzin’, vindt wethouder Buijtelaar. Hij verzekert dat de manier waarop vergunningparkeren in de toekomst eventueel wordt ingevoerd, niet zal veranderen in vergelijking met de huidige situatie. ,,Het initiatief om vergunningparkeren in te voeren moet bij de inwoners liggen.’’ Alleen als mensen in een wijk zelf een probleem met het parkeren ervaren, wil Buijtelaar in actie komen. ,,Als ze het zelf niet als probleem ervaren, dan zeg ik: ‘Prima, dan ga ik u niet lastigvallen met allerlei maatregelen’. Als het wel een probleem is, ga ik niet op m’n handen zitten, maar ga ik de discussie aan.’’ In dat laatste geval kunnen bewoners samen met de gemeente zoeken naar oplossingen, met de gemeente als regievoerder. Maar vergunningparkeren wordt alleen ingevoerd als meer dan vijftig procent van de bewoners vóór is.

Initiatief voor invoering moet bij burger liggen AMERSFOORT - Verkeerswethouder Hans Buijtelaar is het totaal oneens met het beeld dat het college wil uitmaken waar in de stad vergunningparkeren wordt ingevoerd en dat burgers daarbij buiten spel worden gezet. ,,Ik ga niet tegen de zin in van een buurt of wijk mensen dingen door de strot duwen. Ik ben niet de kampioen betaald parkeren. De suggestie dat wij het vergunningparkeren willen invoeren in wijken, als dekking voor een gat in de parkeerbegroting, werp ik met kracht van me af.’’

door John Spijkerman

Smits Alvarez opperde vorige week dat de gemeente de invoering van het vergunningparkeren als een ‘melkkoe’ gebruikt om een dekkingstekort voor de parkeerbegroting op te lossen. Volgens Buijtelaar klopte er niets van dat beeld. ,,Ik kan dat niet anders kwalificeren als bedoeld voor de Bühne. Er zit juist een klein overschot in de parkeerbegroting.’’ Buijtelaar adviseert Smits Alvarez om voortaan de stukken eerst maar eens goed te lezen. Daarin staat ook dat een eventuele invoering van betaald parkeren in de vergunninggebieden geen hinder mag geven voor vergunninghouders en dat er parkeerplekken op redelijke loopafstand aanwezig moeten zijn. ,,Dat zijn voor mij keiharde voorwaarden. Als dat niet kan, gebeurt het niet.’’

In het collegeakkoord staat dat het parkeerbeleid geactualiseerd moet worden. Met het groeiend autobezit ontstaan er niet alleen knelpunten op de weg, maar ook als bewoners hun auto willen parkeren. Vooral in de oudere Amersfoortse wijken zoals Soesterkwartier, Leusderkwartier en Kruiskamp is parkeren een probleem, of kan het dat in de toekomst worden. De oudere wijken zijn gebouwd in een tijd waarin er veel minder auto’s reden dan tegenwoordig. Het zorgt voor een groeiend parkeerprobleem. Volgens het college zijn er ‘s avonds en ‘s nachts steeds vaker klachten over parkeeroverlast. ,,Dan kun je niks doen óf - als mensen dit zelf als probleem ervaren - nadenken over de vraag hoe we dat moeten aanpakken’’, vindt wethouder Buijtelaar. ,,Als je als bestuurder problemen ziet aankomen, moet je nadenken over wat je eraan kunt doen.’’

Maatregelen waaraan eventueel gedacht kan worden om de parkeerdruk te verminderen zijn het invoeren van betaald parkeren in bestaande vergunninggebieden om zo parkeerplaatsen overdag beter te gebruiken, het beter benutten van parkeerplaatsen op eigen terrein, de aanleg van extra parkeerplaatsen, de bouw van grote nieuwe parkeergarages en de bouw van kleine bewonersgarages onder bijvoorbeeld pleinen en speelterreinen. Via regulering zou de gemeente bewoners kunnen vragen hun tweede auto’s en bedrijfsvoertuigen - tegen een kostendekkend tarief - op een ander parkeerterrein te laten parkeren. Maar naar al die maatregelen wordt pas gekeken als bewoners in een wijk het parkeren een probleem vinden. ,,Eén van de speerpunten in het coalitieakkoord is de kracht van de burgers beter te benutten’’, legt Buijtelaar uit. ,,We willen niet alles bedisselen vanuit het stadhuis, vanuit de opvatting dat wij weten wat goed voor u is. We willen de mensen zelf hun zegje laten doen. Parkeren is emotie. Daar moet je recht aan doen. Ik ben niet degene die het gaat opleggen vergunningparkeren in te voeren.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie