‘Maak haast met aanleg luifel’

13 oktober 2010 om 00:00 Nieuws

De Stichting A28 Duurzaam werd ruim twee jaar geleden opgericht in de discussies over de verbreding van de A28. Bewoners willen al jaren dat er wat gebeurt aan de geluidsoverlast langs de A28 en aan de luchtkwaliteit. De stichting wil een gedeeltelijke overkapping volgens de principes van de ‘duurzame weg’. Zo’n overkapping kan multifunctioneel worden gebruikt en aangewend worden om energie op te wekken. ,,De investering voor een duurzame weg is fors, maar neemt de geluidsoverlast weg’’, stelt voorzitter Fred Polhout.

Stichting A28 Duurzaam wil nog steeds overkapping SCHUILENBURG - De Stichting A28 Duurzaam vraagt het college van b en w onmiddellijk te beginnen met de voorbereidingen voor de bouw van een luifel langs de A28. Deze geluidswerende maatregel kan later worden uitgebouwd tot een volledige overkapping van de A28 tussen het Valleikanaal en de Barneveldse beek. De stichting kwam vorige week donderdagavond met dit verzoek tijdens een bewonersavond in appartementencomplex de Schuilenburght.

door John Spijkerman

Om de doorstroming op de A28 te verbeteren wil Rijkswaterstaat (RWS) de Rijksweg verbreden. Als tijdelijke maatregel voor 5 tot 7 jaar wordt gedacht aan de aanleg van twee plusstroken op het al bestaande asfalt. Daarvoor gebruikt RWS de Spoedwet Wegenaanleg. De werkzaamheden worden echter steeds uitgesteld. Uiteindelijk moet er vóór 2020 ook een definitieve oplossing komen voor de A28, Daarbij wordt gedacht aan een verbreding tot een twee keer vierbaansautoweg. Mogelijk dat de Rijksweg dan een stukje wordt opgeschoven in de richting van Leusden, of dat aan weerszijden van de A28 er een stuk asfalt bijkomt of dat er een parallelweg bijkomt. De definitieve oplossing is ook van belang voor de geluidswerende maatregelen die er nu moeten komen in het kader van de Spoedwet.

De stichting A28 Duurzaam is bang voor een aanzienlijke vertraging in de uitvoering van het werk, waardoor de bouw van de luifel door RWS nog jaren kan duren. De stichting vindt dat het de hoogste tijd is om te beginnen met de aanleg van de luifel langs de A28. Zo’n luifel kan dan eventueel bij een definitieve oplossing worden verplaatst. Ook de gemeente Amersfoort vindt dat er snel wat moet gebeuren maar wil niet dat RWS als ‘tijdelijke maatregel’ hoge geluidsschermen plaatst langs de A28, die later niet tijdelijk blijken te zijn. In opdracht van het college van b en w onderzoekt bureau Movares of een ‘duurzame weg’ op dit traject haalbaar is. Er wordt ook gekeken of een tussenoplossing in de vorm van een luifel denkbaar is, voordat de ‘duurzame weg’ wordt uitgevoerd. De luifel zou dan verplaatst kunnen worden. ,,Maar er is geen garantie dat dit de uiteindelijke oplossing is’’, zegt verkeerswethouder Buijtelaar. Probleem is volgens hem namelijk dat RWS de kosten van een eventuele overkapping uiteindelijk voor zijn rekening moet nemen. Volgens projectmanager Frans de Kock van Rijkswaterstaat denkt RWS bij de tijdelijke oplossing aan dubbellaags ZOAB en de bouw van geluidsschermen. ,,Een overkapping zit niet bij de tijdelijke maatregelen’’, stelt de projectmanager.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie