Martijn Pas (links) en Alex Smeenk voor de boog achter het Eemplein.
Martijn Pas (links) en Alex Smeenk voor de boog achter het Eemplein. Charella Hulsbosch

Amersfoort nog beter op de kaart

16 juli 2019 om 07:25 lokaal

AMERSFOORT Het zomerseizoen is in volle gang en dus trekken toeristen weer massaal naar Amersfoort. Martijn Pas en Alex Smeenk zijn samen met vier anderen het hele jaar door druk bezig om onze stad zo goed mogelijk uit te lichten voor inwoners en bezoekers, voor Citymarketing Amersfoort.

Charella Hulsbosch

Langzaam naderen de heren en hun collega's een jubileum: volgend jaar bestaat Citymarketing Amersfoort alweer tien jaar. De stichting werkt elke werkdag vanuit de boog achter het Eemplein om Amersfoort zo goed mogelijk op de kaart te zetten.

GEWELDIGE KANS Martijn Pas en Alex Smeenk zijn allebei sinds 2017 betrokken bij Citymarketing. Voor Smeenk een geweldige kans, omdat hij al zijn hele leven in Amersfoort woont ,,Toen ik de vacature las dacht ik gelijk 'Hoe cool is het om te werken voor de stad waar je bent opgegroeid?' Ik woon er nog steeds met zoveel plezier, dit kon ik niet laten schieten." Pas woont in Baarn, maar hij heeft Amersfoort altijd al een leuke stad gevonden. ,,Ik wilde graag voor een organisatie werken waar ik helemaal achter sta. En wat Citymarketing voor Amersfoort doet, daar sta ik helemaal achter."

TROTS Het grootste deel van hun werk speelt zich online af. Maar offline zijn de successen duidelijk merkbaar. Smeenk: ,,Ik ga wel eens met festivalorganisatoren in gesprek hoe we ze kunnen helpen met promotie. Als ik dan op zo'n echt Amersfoorts festival loop en ik zie dat het druk is, dan ben ik toch wel heel trots."

Pas denkt daar hetzelfde over: ,,We krijgen ook vaak feedback en daar zitten mooie voorbeelden bij. Meer inschrijvingen voor de Marathon van Amersfoort bijvoorbeeld of het succes van de tentoonstelling Maestro Van Wittel in Kunsthal KAdE."

Naast promotie voor evenementen werken ze ook aan het imago van de stad. Tien jaar geleden is één van de speerpunten van Citymarketing het op de kaart zetten van Amersfoort als leuke woonplek. Maar er is door de jaren heen veel veranderd, want tegenwoordig is het juist lastig om er een betaalbare woning te vinden. Die ontwikkelingen zorgen ervoor dat het team de plannen nog eens doorloopt en herijkt waar nodig.

TOERISTEN Zo nu en dan kun je ook een groep buitenlandse bloggers en Instagrammers door Amersfoort zien struinen, op uitnodiging van Citymarketing. Gewoon om te laten zien hoe leuk onze stad is.

Dat werkt, volgens de heren, zo goed omdat ze oprecht enthousiast zijn. Maar het is niet de bedoeling dat het hier straks net zo druk wordt als bijvoorbeeld in Amsterdam. ,,Het moet niet zo worden dat er straks geen tafeltje meer te krijgen is op het terras."

CULTUURMAKERS De komende jaren hopen ze op nog veel meer successen en de jonge cultuurmakers van Amersfoort kunnen daar wel eens een rol in gaan spelen. Smeenk: ,,Je hebt hier zoveel jongeren die met cultuur bezig zijn. Neem bijvoorbeeld Kultlab, de organisatie achter bijvoorbeeld Lepeltje Lepeltje en Into the Woods. Het zou mooi zijn als Amersfoort zich nog meer ontwikkelt tot creatieve broedplaats, dat hebben we ook nodig."

Charella Hulsbosch
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie