Rover: 'station Amersfoort te krap voor reizigersgroei'

10 december 2018 om 13:32 lokaal

AMERSFOORT Op station Amersfoort zijn aanpassingen nodig vanwege de groei van het aantal reizigers. Dat is de belangrijkste conclusie van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover. ,,Wachtrijen en opstoppingen; reizigers op station Amersfoort zal dit bekend voorkomen. Rover stelt dat er aanpassingen nodig zullen zijn om de reizigersgroei op te vangen."

Het grootste knelpunt bij station Amersfoort is de drukte bij de trappen, schrijven die organisaties in een persbericht. ,,Met name de trap en roltrap bij spoor 1 en 2 is te smal. Reizigers die het station willen verlaten en reizigers die nog snel de trein willen halen moeten elkaar bovenaan de roltrap kruisen wat dagelijks leidt tot opstoppingen. Een oplossing voor deze locatie is niet makkelijk, omdat het perron hier op zijn smalst is. Toch zal hier met de verwachte reizigersgroei een oplossing moeten komen. Op de traverse staat een veelgebruikt informatiepunt voor reizigers. De wachtrij belemmert echter de doorgang van andere reizigers die nog snel de trein willen halen en blokkeert de geleidenlijn. Aan de noordwestzijde van het station is het aantal OV-chippoortjes in de ochtendspits te klein."

Laatste grote knelpunt van station Amersfoort is de stationshal. Door de reizigersgroei is de hal eigenlijk te klein geworden, oordelen de consumentenorganisaties. De kaartautomaten staan steeds meer in de weg en de schermen met actuele reisinformatie zijn niet goed zichtbaar, omdat deze haaks op de looproute van de reizigers staan. Bankjes waar busreizigers droog kunnen wachten zijn al verdwenen, omdat er ruimte nodig was voor een geleidenlijn. Over een paar jaar komt ook nog de nieuwe ingang voor de ondergrondse fietsenstalling uit in de hal. ,,De vraag is of dat verstandig is gezien de toenemende drukte en er niet een andere oplossing nodig is. Het zal in ieder geval een lastige puzzel worden om voor alle gewenste functies een plek te vinden in de hal."

Rover deelt ook een pluim uit, en wel aan de wachtruimte op perron 1 en 2. ,,Het gebouw is weliswaar oud, maar goed verwarmd en er zijn 8 stopcontacten en USB-aansluitingen aanwezig. Deze mogelijkheid om telefoon of tablet op te laden zou in veel meer wachtruimtes aanwezig moeten zijn. De nieuwe wachtruimte op spoor 6/7 is veel transparanter, maar niet zo aangenaam warm en heeft ook geen stopcontacten. Een warme wachtruimte is wel wenselijk, gezien de tocht op het station."

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie