Niels Scheerder van Weldam Wines (rechts) met Fred Brugmans en Rachel Swaab van Happy Vino.
Niels Scheerder van Weldam Wines (rechts) met Fred Brugmans en Rachel Swaab van Happy Vino. Rinus van Denderen
Ondernemer in Beeld

‘Wijn online verkopen vergt toewijding’

Zakelijk

AMERSFOORT De online verkoop van wijn heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Gemak dient de mens. Maar hoe weet je als klant dat je waar krijgt voor je geld? Vertrouwen speelt hierin een wezenlijke rol.  ,,Je moet waarmaken wat je belooft.’’ 

Een statig kantoorpand gelegen aan de Stadsring met uitzicht op de Lange Jan. Hier zetelen de gezichten achter webwinkel happyvino.nl. We schuiven deze woensdagochtend aan bij mede-eigenaar Fred Brugmans en projectmanager Rachel Swaab. Fijnproever Niels Scheerder is er ook. De Amersfoorter is wijnimporteur en sinds 2011 eigenaar van wijngroothandel Weldam Wines dat in Amersfoort en omstreken de vakhandel en horeca bedient. Maar sinds vorig jaar bereiken hun flessen wijn ook consumenten via de webshop happyvino.nl 

PASSIE VOOR WIJN Wijn online verkopen vergt volledige toewijding, doceert Niels. ,,Als je zoiets hobbymatig oppakt of het ‘er even bij doet’, heeft het meestal geen lange levensduur. Om succesvol te zijn in deze tak van sport moet je je er fulltime mee bezighouden.’’ Bij Brugmans bespeurt Niels, ook vinoloog, de juiste instelling en drive. ,,Los van zijn passie voor wijn maakt hij serieus werk van de webshop. Zijn grote voordeel is bovendien dat hij bekend is met online marketing.’’

PARELTJES Toen liefhebber Brugmans in april vorig jaar zijn opwachting maakte in de wijnwereld door webshop wijnvoornu.nl over te nemen, zocht hij direct contact met Weldam Wines. ,,Ik wist dat Niels zelf wijn importeert en bovendien een fijne neus heeft voor mooie en bijzondere wijnen van zowel kleine boeren als van de bekendere huizen. Die diversiteit maakt het voor ons zo interessant om met hem in zee te gaan. Niels levert ons de pareltjes waarmee we ons kunnen onderscheiden van de concurrentie’’, aldus Brugmans die voorheen werkzaam was in de bankensector als (online) marketing manager. 

Onze sport is om klanten met goede wijnen te verrassen

WOW-EFFECT CREËREN Nu de webshop bijna een jaar in bedrijf is, leert Brugmans zijn klanten steeds beter kennen. En dat is nodig om succesvol te zijn, weet de e-commerce ondernemer. ,,Hoe meer data we verzamelen, des te beter kunnen we het smaakprofiel van de klant in kaart brengen. Dat helpt ons om klanten goed te kunnen adviseren. Kijk, onze sport is om ze met goede wijnen te verrassen. Een wow-effect creëren. Dat doen we bijvoorbeeld door onze klanten proactief te tippen, gebaseerd op hun smaakprofiel. Tja, mensen drinken vaak de voor hen bekende wijn.’’ Niels illustreert: ,,Uit de regio Burgenland in Oostenrijk komen prachtige wijnen. Daar kun je de klant echt mee verrassen. Of neem de Vin Orange uit Frankrijk. Dat is wijn van witte druiven die geen witte wijn oplevert, maar door langdurig contact met de druivenschillen amberkleurig kan zijn. De druivenschillen van de witte druiven blijven, net als rode wijn, in contact met de most, het ongegiste druivensap.”

HET VERHAAL ACHTER DE WIJN Volgens Brugmans moeten klanten vertrouwen krijgen in je producten. ,,Daar draait het in wezen om. Je wil tenslotte weten wat je koopt. Op onze website geven we dan ook een zeer uitvoerige productomschrijving. Daarnaast verstrekken we ook over de wijnhuizen zelf informatie. Ja, we willen graag het verhaal achter de wijn vertellen, omdat we daarmee een bepaald gevoel en beleving oproepen.’’ Maar wat als de aangekochte wijn tegenvalt? ,,Die kan worden teruggestuurd. 100 procent proefgarantie is een van onze uitgangspunten. Wijn niet naar wens, dan kan de fles retour of ontvangt de klant zijn geld terug.’’

www.happyvino.nl

advertentie
advertentie