Afbeelding
BDU Media

‘Bereik van huis-aan-huis kranten onverminderd hoog’

7 juni 2021 om 13:57 Zakelijk

AMERSFOORT Uit onderzoek van de stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) blijkt dat het bereik van huis-aan-huis kranten onverminderd hoog is gebleven over de afgelopen jaren. Het gemiddelde bereik van huis-aan-huis kranten ligt op 47 procent. Huis-aan-huis kranten blijven dus een veelgelezen bron voor lokaal nieuws en advertenties.

Jeroen Cnossen, algemeen directeur BDU Media, uitgever van deze kranten: ,,Uit dit onderzoek blijkt dat onze huis-aan-huis kranten nog net zo goed worden gelezen als tien jaar geleden. Dit laat niet alleen zien dat de interesse voor lokaal nieuws nog steeds onverminderd hoog is, maar ook dat er van ontlezing bij huis-aan-huiskranten in tegenstelling tot bij veel andere gedrukte media nauwelijks sprake is. De afgelopen periode heeft ons in laten zien in welke mate lokaal nieuws een bijdrage levert in de maatschappij. Lezers willen bijvoorbeeld graag op de hoogte worden gehouden van de verspreiding van het coronavirus op lokaal niveau. Daarnaast heeft de gunfactor voor lokale ondernemers een enorme groeispurt gemaakt.”

Van ontlezing is bij huis-aan-huiskranten - in tegenstelling tot bij veel andere gedrukte media - nauwelijks sprake

KOOP LOKAAL Onder het motto ‘samen sterk’ en ‘koop lokaal’ slaan inwoners de handen ineen om de lokale ondernemers te behoeden voor een faillissement. Zij vinden hun lokale ondernemers in hun lokale krant. De huis-aan-huis kranten van BDU Media scoren, volgens onderzoek, bovengemiddeld hoog in lezersbereik. Een aantal nieuwstitels van BDU Media bezit zelfs een lezersbereik van 70 tot 80 procent. Onder lezersbereik wordt het percentage mensen verstaan dat de krant daadwerkelijk leest in vergelijking met het totaal aantal mensen dat deze krant ontvangt. Het gemiddelde bereik van alle huis-aan-huis kranten in Nederland ligt op 47 procent.”

(Artikel gaat verder onder de afbeelding).


Foto: BDU Media

Norbert Witjes, hoofdredacteur bij BDU Media: ,,We bevinden ons in het hart van de lokale gemeenschap en staan daar ook om bekend. Dat doen we door betrokken en aanwezig te zijn op veel plekken. Onze lokale journalisten staan in verbinding met de mensen in hun eigen regio en dat is altijd de grote kracht van BDU Media geweest. We blijven investeren in onze nieuwsmerken om ook in de toekomst die belangrijke rol in de lokale samenleving te blijven vervullen. Lokaal nieuws verbindt. En dat doen we inmiddels al bijna 150 jaar.”

ACTIVITEITEN De betrouwbaarheid van het medium wordt aangetoond door het feit dat landelijk 53 procent van de respondenten de huis-aan-huis krant gebruikt als belangrijkste bron voor lokaal nieuws. Ook lokale activiteiten en gemeentelijk nieuws zijn onverminderd populair. Gemiddeld 75 procent van de respondenten is geïnteresseerd in dit onderwerp en gebruikt de huis-aan-huis krant als voornaamste bron.

De binding met huis-aan-huis kranten blijkt nog steeds hoog

De binding met huis-aan-huis kranten blijkt nog steeds hoog. Van alle leeftijdsgroepen bij elkaar, leest 57 procent van de lezers driekwart of meer van een huis-aan-huis krant. Onder ouderen is dit nog hoger: 62 procent van de respondenten in de leeftijdsgroep 50 tot 64 jaar geeft aan dat zij driekwart of meer van de krant lezen, tegenover zelfs 75 procent van de leeftijdsgroep 65-plussers.

ONLINE BEREIK Het lezen van de online krant is toegenomen in de afgelopen twaalf maanden. Dit is niet alleen terug te zien in het online bezoek van onze nieuwswebsites (gemiddeld 1,5 miljoen pageviews per maand), maar blijkt ook uit de resultaten van dit onderzoek. Tachtig procent van de respondenten leest de huis-aan-huis krant uitsluitend op papier en 20 procent leest de krant digitaal. Een toename van 4 procent. 

NEE/NEE Veertien procent van alle Nederlanders heeft een nee/nee sticker op de brievenbus. Deze toename hoeft niet per se negatief te zijn. Vaak wordt het milieu als reden genoemd om een nee/nee sticker aan te schaffen. Vier procent van de nee/nee-huishoudens lezen toch wekelijks de (online) huis-aan-huis krant. 

CAMPAGNES EFFECTIEF De huis-aan-huis krant blijft een verbindende schakel op lokaal niveau tussen de lezer en de adverteerder. Zo’n 63 procent van de bevolking gaat actief op zoek naar aanbiedingen van lokale winkeliers en de helft van de lezers onderneemt daadwerkelijk actie naar aanleiding van een advertentie in een huis-aan-huis krant. Met het oog op de nog steeds enorme toename in online verkeer en het aanbod in lokale online targeting via onze lokale nieuwswebsites, maakt dat het een ideale mix is voor een crossmediale campagne op lokaal niveau. 

Nationaal onderzoek multimedia
Sinds 2001 is de stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) verantwoordelijk voor het leveren van bereikscijfers voor nieuwsmedia, magazines en HAH-kranten in Nederland. De meting van HAH-kranten is als onderdeel opgenomen in het bredere print bereiksonderzoek van NOM. In dit onderzoek wordt gedurende een jaar een representatieve groep van 17.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder ondervraagd over hun leesgedrag van lokale nieuwsmedia. Het onderzoek wordt voor NOM uitgevoerd door het onderzoeksbureau GFK.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie