Afbeelding
ROC Midden Nederland, Amersfoort.

#SamenDoor op Campus Amersfoort van ROC Midden Nederland

28 april 2020 om 13:00 Zakelijk

AMERSFOORT Bedrijvigheid in klassen en praktijkruimten, studenten die van lokaal wisselen, geroezemoes in de gangen en uitbundig gelach in de kantine. Nog maar enkele weken geleden was dat het dagelijks beeld in de gebouwen van ROC Midden Nederland. Nu is het er stil, maar lessen gaan door. Op afstand, dat wel.

„Toen de overheid besloot dat de scholen dicht moesten, zijn we gestart met de ontwikkeling van een programma om les te geven op afstand", vertelt Lieke Verhagen, docent pedagogiek van het Welzijn College. „Dankzij het enthousiasme en de inzet van docenten en leerlingen hadden we binnen een week lesplannen en aangepaste opdrachten in de steigers staan."

Studenten krijgen nu lessen van een half uur en kunnen zelf aan de slag om thuis de opdrachten uit te voeren. Hoewel zij het geen ideale situatie vindt, is Lieke onder de indruk van de flexibiliteit van haar klassen. „Tijdens een weekend hebben de studenten en ik ermee geoefend, nu geef ik les via de webcam en maak ik instructievideo's. Ik ben er best trots op dat we zo snel en flexibel hebben ingespeeld op deze bijzondere omstandigheden."

SIMULATIEPROGRAMMA'S Voor theoretische lessen kan dat goed werken, maar hoe geeft je bijvoorbeeld praktijkonderwijs op afstand? „Studenten moeten dan een les bedenken. In andere gevallen moeten ze een casus uitspelen en daar een filmpje van maken. Natuurlijk blijft het een uitdaging." Lieke's collega John van Opijnen, docent bij het Tech College, sluit zich daar bij aan. Praktijkgerichte lessen zijn door het afstandsonderwijs extra uitdagend, vindt hij. „Ruim 70 procent is praktisch onderricht. Mijn studenten vinden het lastig om op vaste tijden voor een computer te zitten, maar we slagen er steeds in ze ‚bij de les te houden'. Zo gebruik ik veel simulatieprogramma's. En omdat het ‚sleutelgevoel' ontbreekt, geef ik studenten bijvoorbeeld de opdracht hun fiets te demonteren en weer in elkaar te zetten. Ook hebben we de afgelopen tijd behoorlijk wat stof herhaald."


Live voorlichting
Onderwijs op afstand mag dan voor docenten en studenten een nieuwe ervaring zijn, alle betrokkenen hebben goed ingespeeld op de omstandigheden. Ook voor de open avonden is een alternatief gevonden. Zo kunnen aankomende studenten nu tijdens 'live voorlichting' online informatie krijgen en vragen stellen over de opleidingen bij de Campus. Wie graag een opleiding wil volgen bij ROC Midden Nederland kan zich nog steeds aanmelden.
 

Met moderne digitale technieken is veel mogelijk, blijkt uit de ervaringen van beide docenten, maar zij en hun studenten missen vooral het sociale element. „Ik sta er goed voor, maar met sommige vakken heb ik wat moeite. Klassikaal les is dan prettiger", vindt Julian Stoffer, eerstejaarsstudent aan het Tech College. Daarnaast heeft hij problemen om een stageplek te vinden, maar hij kan rekenen op hulp van ROCMN. „Het bedrijf waar ik aan de slag kon, heeft net afgebeld. Ik hoop snel ergens anders terecht te kunnen."

STAGEPLEKKEN VINDEN Docenten herkennen het probleem van Julian. John: „Gelukkig beschikken we over een fijnmazig netwerk. Daardoor lukt het ons stageplekken te vinden, hoewel er ook bij de bedrijven minder activiteiten zijn. Ook de anderhalve meter is moeilijk vast te houden als je bijvoorbeeld een stagiaire moet laten zien hoe je moet sleutelen."

DIGITALE VINGER Dat het voor docenten een uitdaging is om op afstand les te geven aan 25 leerlingen kan Danique Pijnappel zich goed voorstellen. Zij volgt de opleiding onderwijsassistent en wil dit jaar naar de Pabo. „Gelukkig hebben we een strakke discipline zodat we niet allemaal door elkaar praten en er geen achtergrondgeluiden zijn te horen. Je kunt digitaal je vinger opsteken. Daardoor is er toch interactie met de docent en mijn klasgenoten."

Ook voor campus-ambassadeur Sabine Malestein, zij volgt de opleiding onderwijsassistent, is het praktijkgedeelte lastig in te vullen met onderwijs op afstand. Net als Danique wil zij straks doorstromen naar de Pabo. Als de scholen gesloten blijven, moet zij een alternatief praktijkexamen doen door onder andere een presentatie te verzorgen. Voor Sabine heeft het afstandsonderwijs ook een positieve kant, zegt zij. „Het scheelt me veel reistijd."

Foto-opdracht: de corona-uitbraak in beeld

Studenten mediavormgeving van het MID College kregen onlangs een bijzondere foto-opdracht. Op treffende wijze moesten zij de gevolgen van de corona-uitbraak in beeld brengen. Uit de vele inzendingen kozen we deze foto's van Dainey Moor die laten zien hoe de Nederlandse samenleving in korte tijd ingrijpend is veranderd.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie