Het team van het Geldloket staat ook tijdens de coronacrisis voor u klaar. Tweede van rechts is consulent Annelies Brasjen. Foto: Baretta Media.
Het team van het Geldloket staat ook tijdens de coronacrisis voor u klaar. Tweede van rechts is consulent Annelies Brasjen. Foto: Baretta Media.

Geldloket Amersfoort: 'Vraag tijdig hulp bij geldzorgen'

1 april 2020 om 13:48 Zakelijk

AMERSFOORT Velen voelen de gevolgen van de coronacrisis direct in de portemonnee. Er komt minder geld binnen, terwijl de kosten doorlopen. Hoe houd je in zo'n situatie grip op je geld? Wat doe je als je niet alle rekeningen kunt betalen? Wie dergelijke vragen heeft, kan in Amersfoort terecht bij het Geldloket.

De consulenten van het Geldloket beantwoorden vragen over geldzaken. Hun werk wordt betaald door de gemeenten Amersfoort en Leusden. Een (telefonische) afspraak is daardoor gratis voor inwoners van deze gemeenten. ,,Je kunt ons zien als een financiële sparringpartner", legt consulent Annelies Brasjen uit. ,,Als er iets verandert in je leven, betekent dat waarschijnlijk ook iets voor je portemonnee. Wij kunnen mensen op zo'n moment adviseren, zodat zij financieel fit blijven."

Op dit moment hebben veel mensen vragen over hun financiën, merkt Brasjen. ,,Door de coronamaatregelen hebben veel mensen te maken met een terugval in hun inkomen. Soms zijn er zelfs helemaal geen inkomsten meer. Wat voor keuzes maak je dan? Je beslissingen nu kunnen grote gevolgen hebben voor later. Geen wonder dat veel mensen behoefte hebben aan een financiële sparringpartner."

GEEN BUFFER Veel vragen komen van zzp'ers die plotseling geen of veel minder inkomsten hebben. Maar ook werknemers komen in de problemen. Zij verliezen hun baan, de werkgever maakt het salaris niet over of het uitzendbureau heeft geen werk meer. Wie geen financiële reserves heeft, zit direct in de problemen. Volgens het Nibud heeft een derde van de Nederlandse huishoudens onvoldoende geld achter de hand. Dit blijkt nu ook uit de praktijk.

,,We krijgen veel vragen van mensen die geen 'buffer' hebben", signaleert consulent Brasjen. ,,Er zijn allerlei regelingen en voorzieningen waar mensen een beroep op kunnen doen. Maar het duurt nog altijd een aantal weken totdat het geld op de rekening staat. Hoe betaal je in de tussentijd je rekeningen? En kun je nog wel boodschappen doen?"

Wat kan iemand op zo'n moment het beste doen? Annelies Brasjen somt op: ,,Betaal altijd huur of hypotheek, gas, water, licht en de zorgverzekering. Lukt het niet om de andere rekeningen te betalen? Ga dan direct in gesprek met het bedrijf dat je niet kunt betalen. Wacht niet tot je een herinnering of aanmaning ontvangt. Bel op en vertel wat je situatie is. Vraag vriendelijk of je uitstel van betaling kunt krijgen. Heel vaak is men bereid om met je mee te denken, zo is mijn ervaring."

SPARRINGPARTNER In deze onzekere tijd vragen veel mensen zich af wat ze in hun situatie het beste kunnen doen. Wat kun je doen als je inkomen verandert? Op welke uitgaven kun je het beste besparen? Wat doe je als je werkgever je salaris niet overmaakt? Of als je geen recht hebt op een WW- of bijstandsuitkering? En waar kun je als ondernemer terecht?

Met al deze vragen (en meer) kunnen inwoners van Amersfoort en Leusden terecht bij het Geldloket. Tijdens het gesprek checkt de consulent of het inkomen op orde is. Is het voldoende om te kunnen leven én te reserveren? Maakt iemand gebruik van alle regelingen en voorzieningen waar hij of zij recht op heeft? En ook de uitgaven komen aan bod. Zijn er mogelijkheden om te besparen of is er nog recht op kwijtschelding? ,,Wij denken mee en geven inzicht in mogelijke oplossingen", zegt Brasjen.

,,Na het gesprek weten mensen welke acties zij kunnen ondernemen om grip te houden op hun financiën." Goed om te weten: het advies van het Geldloket is neutraal en onafhankelijk. ,,Wij werken met subsidie en hebben geen commercieel belang. De klant kan er daarom van op aan dat wij altijd in zijn of haar belang adviseren."

MEER INFORMATIE Amersfoorters en Leusdenaren kunnen zelf hun telefonische afspraak inplannen via de website www.geldloket.nl. Ook is het mogelijk om via deze website anoniem met een consulent te chatten. Het Geldloket is tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar via 033 800 99 70. Of stuur een e-mail naar info@geldloket.nl.

Tips in moeilijke tijden
Vangnetregeling Heeft u recht op een WW-uitkering of moet u een beroep doen op de bijstand? Vraag de voorziening zo snel mogelijk aan.
Recht op toeslagen Het recht op toeslagen is inkomensafhankelijk. Dus als uw inkomen daalt, heeft u mogelijk recht op (extra) toeslagen. Op de website van de Belastingdienst www.toeslagen.nl kunt u berekenen of u recht heeft op extra toeslagen.
Regelingen en voorzieningen Als uw inkomen daalt tot op het sociaal minimum, dan komt u mogelijk aanmerking voor landelijke of lokale regelingen. Kijk op de website www.geldcheck033.nl.
Betaalpauze bij hypotheekverstrekker Heeft u een koopwoning en kunt u vanwege inkomensterugval door de coronacrisis uw hypotheek tijdelijk niet meer betalen? De meeste hypotheekverstrekkers bieden vanaf heden een betaalpauze voor de rente en aflossing van drie maanden aan.
Dit is in feite een uitstel van betaling. Hier zijn geen kosten aan verboden en ook is er geen sprake van een registratie bij het BKR. Wel moet de achterstand uiterlijk 31 december 2021 ingelopen zijn, anders heeft dit gevolgen voor uw hypotheekrenteaftrek.
Voedselbank Geen geld voor boodschappen? Amersfoorters kunnen terecht bij Voedselbank Amersfoort: www.voedselbankamersfoort.nl.
Bel 's morgens: 033-4721937.
Jolanda Woltjer
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie